Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ulricehamn

Ica-bygget kan bli dyrare än väntat

Publicerat måndag 1 juli 2013 kl 07.10
Jan-Åke Claesson (C): "Det är för mycket oklart om kostnaderna"
(1:34 min)
Jan-Åke Claesson, fullmäktigeledamot för Centern i Ulricehamn och trafikplanerare i Borås Stad vid en av de nya på- och avfarterna. Foto: Åsa Dahlberg, P4 Sjuhärad

För en veckan sedan godkände Ulricehamns kommunfullmäktige, efter en lång debatt, att Ica ska få bygga en Maxi-butik vid Ubbarp strax utanför Ulricehamn. Men etableringen kan bli en dyrare affär än kommunen tänkt sig.

Jan-Åke Claesson, fullmäktigeledamot för Centern i Ulricehamn och trafikplanerare i Borås Stad, tror att kostnaderna för att göra trafiksäkra och godkända av- och påfarter från nya motorvägen kommer att blir betydligt högre än vad kommunen räknar med och han ifrågasätter att så mycket fortfarande hänger i luften.

– Det är för mycket oklart om kostnaderna. Vad kommer det att kosta det som kommer att ligga på Ulricehamns kommun? Exploatören ska betala två miljoner enligt avtalet - resten ska kommunen stå för. Hur mycket är det, undrar Jan-Åke Claesson.

När Icas planer vid Ubbarp började ta form hörde Trafikverket av sig till Ulricehamns kommun. Risken för trafikstockning vid av- och påfarterna till nya motorvägen ökade betydligt om Ica skulle etablera sig vid Ubbarp. Kommunen var tvungen att utreda hur trafikvolymen kunde förändras och de förändringar som behövdes göras skulle kommunen själva få bekosta.

Och trots att ingen vet var kostnaderna kommer att landa är beslutet om etablering redan fattat.

Att Ica kommer så lindrigt undan och framför allt att politikerna i Ulricehamns kommun beslutat säga ja till något som det inte vet kostnaden för är något som Jan- Åke Claesson tycker är fel. Men kommunstyrelsens ordförande Lars Holmin (M) håller inte med.

– Om vi gör iordning planen först som vi vill ha det och sedan har vi ett önskemål från exploatören som vill ha det på annat sätt, då får vi ändra detaljplanen det första vi gör och sedan tar det ytterligare ett och ett halvt år. Då tycker vi det är bättre att ta fram dem tillsammans, säger Lars Holmin.

Men är det inte lätt att tappa kontrollen över projektet då?

– Skulle jag inte säga. Jag skulle snarare säga att man behåller kontrollen och kan vara med och styra, säger han.

Tidigare publicerat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".