Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skola

Ökad segregation utmaning för skolorna

Publicerat tisdag 2 juli 2013 kl 12.52
Rektor: "Måste bli bra på att ta emot alla sorters barn"
(1:33 min)
Per Sjöstrand, rektor och Per Alstermark, kurator på Fjärdingskolan på Hässleholmen i Borås. Foto: Elin Ternander, P4 Sjuhärad

Enligt en rapport från Skolverket har landets skolor blivit allt mer olika och olika fördomar gör att man väljer vissa skolor framför andra, på grund av det fria skolvalet. Men på Fjärdingskolan i Borås tycker man att den starka segregationen går djupare än så.

På Fjärdingskolan på Hässleholmen i Borås har man inte märkt av det fria skolvalet så mycket och rektor Per Sjöstrand tror att den starka segregationen går djupare än så.

– Den skolan som är närmast där jag bor är också den skolan som ska vara det naturliga valet och då får det som följd att i vissa skolor går det väldigt många elever med invandrarbakgrund och på andra skolor går det färre elever med invandrarbakgrund. Hur vi ska få det uppblandat är en mycket större fråga för då handlar det om bostadspolitik och arbetsmarknadspolitik.

På Fjärdingskolan byts 50-60 procent av eleverna ut från ettan till sexan, då många till Borås nyanlända får boende just i deras närområde samtidigt som många av dessa sedan flyttar då de gör så kallad bostadskarriär eller jobbkarriär.

Per Sjöstrand och Fjärdingskolans kurator Per Alstermark menar därför att det på en skola som Fjärdingskolan är extra viktigt att jobba med att eleverna ska känna en meningsfullhet i närområdet för att de ska stanna kvar.

Den stora del till Sverige nyanlända elever som finns på skolor i segregerade områden gör att resultaten utåt kan skilja sig från andra skolor, men Per Sjöstrand menar att skolor i dessa områden har än fler viktiga roller än så.

– Under det här läsåret har vi tagit emot 69 nya elever, varav 60 har kommit direkt från CFL, Centrum för flerspråkigt lärande, alltså nyanlända som inte kan någon svenska alls när de kommer hit. Så det man är tvungen att bli bra på, vilket jag tycker att vi är bra på här på Fjärdingskolan, det är just att ta emot nya elever. Vi blir bra på att möta alla sorters barn.

Tidigare publicerat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".