Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Husbilsköpet de ångrar

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 07.06
Hedvig: Känns för jävligt
(1:43 min)
1 av 2
Lars och Hedvig har förgäves försökt sälja husbilen. Foto:Sanna Thorén
Lars och Hedvig hann inte avsluta sin första semester innan problemen började komma. Foto: Sanna Thorén
2 av 2
Lars och Hedvig hann inte avsluta sin första semester innan problemen började komma. Foto: Sanna Thorén

För drygt ett år sedan köpte Lars Götharsson och Hedvig Berg i Nittorp en ny husbil. Sedan dess har den stått på verkstad i nära fyra månader på grund av en mängd olika fel, fel som företaget som sålde bilen vägrar att reparera.

Det hela såg ut att börja bra. Lars och Hedvig åkte till Öland på cykelsemester med den nya husvagnen.

– Vi var glada i hågen, det var perfekt att cykla på Öland med husbilen. Men allt blir ju inte som man tänkt sig, säger Lars.

Nej, allt blir inte som man tänkt sig. Under den där första resan till Öland upptäckte paret snart en vattenläcka i den nya husbilen. När de skulle tömma ut diskvattnet rann det ut i en av kökslådorna. Resan fick avbrytas, och efter det har det bara dykt upp fler och fler fel.

--Takluckorna tar in vatten, dropp bakom höger framskärm, fotsteget fastnar, mörkläggningsgardinen flärpar sig, bilen tutar ibland vid upplåsning, garderoben kärvar och så vidare, säger Lars Götharsson.

Lars och Hedvig har skrivit en lista på alla fel de hittat på husbilen. Idag rymmer listan sammanlagt 42 punkter, allt från mindre till mer allvarliga fel, samt ett flertal vattenläckor.

Totalt stod husbilen på verkstad tre månader i fjol och ytterligare tre veckor i våras. Enligt konsumentköplagen ska man få reklamera en produkt som visar sig ha så många fel. Men Forsbergs Fritidscenter i Hyssna, som sålde bilen till paret, vill inte gå med på att göra ett återköp.

Forsbergs har avböjt att medverka i inslaget, men Vd:n Andreas Hermansson säger i en skriftlig kommentar till Radio Sjuhärad att de är en auktoriserad återförsäljare och medlem i Husvagnsbranschens Riksförbund, samt att de följer samtliga av Husvagnsbranschens Riksförbunds utfärdade riktlinjer och gällande lagar. Han säger också att de inte kommenterar enskilda ärenden offentligt, utan att de alltid för dialogen direkt med konsumenten. I övrigt har företaget inga kommentarer i ärendet.

Efter att paret pratat med P4 Sjuhärad fick de dock beskedet att de längre är välkomna till Forsbergs Fritidscenter för reparation av sin husbil, trots att garantin på den nya husbilen gäller till i april nästa år.

Lars och Hedvig valde att anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. ARN har dock beslutat att inte pröva ärendet med motiveringen att det är för omfattande. Situation verkar därmed vara låst. Husbilen, som just varit inne på verkstad i ytterligare en vecka, verkar de inte bli av med.

Den huvudsakliga anledningen till att Lars och Hedvig valde att satsa på en ny husbil istället för att köpa begagnat var att de ville slippa problem och reparationskostnader. Ett beslut de nu ångrar.

– Det var dumt att vi inte köpte en begagnad från början som vi tänkt, men vi är inte så duktiga på bilar och tänkte att om vi köper en ny slipper vi problem, säger Hedvig Berg. Det känns för jävligt.

– Det är ju surt att man inte kan använda bilen som det var tänkt, säger Lars Götharsson.

Även om den senaste reparationen innebär att problemen för tillfället är lösta, så lurar oron över att något nytt ska hända hela tiden där.

– Vi har lagt ner hur många timmar som helst på husbilen, å andra sidan måste vi ut och åka med den för att se vad som händer nästa gång, säger Hedvig Berg. Men det känns inte alls bra att ge sig ut med den för man bara väntar på vad som kan hända.

Läs mer - husvagnsfusket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".