Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Expert: Så håller du i träningen hela året

Publicerat torsdag 8 januari 2015 kl 17.29
”Många lägger ribban för högt”
(6:49 min)
Träning i grupp. Foto: Jessica Gow/TT.
Foto: Jessica Gow/TT.

Ett vanligt nyårslöfte är att börja träna och komma i form efter julhelgerna, men redan efter ett par månader har många tappat sugen.

För att hålla lusten och motivationen uppe är det viktigt att inte spräcka sig genom att gå ut för hårt med träningen. Det säger Susanne Andersson, verksamhetschef på Friskis och Svettis i Uddevalla.

– Många lägger ribban alldeles för högt. De kanske tänker att ”Nu ska jag köra fyra gånger i veckan.” Det blir lite för mycket och det blir en väldigt stor förändring i deras vardag. Då är det bättre att börja med till exempel två gånger i veckan.

Ett annat tips från Susanne Andersson är att vara ett par, tre kompisar som går tillsammans.

– Är man några stycken så är det oftast någon som har bestämt sig för att ”i dag ska vi iväg och har man ingen bra ursäkt så ska vi åka.”

För att komma igång med träning på gymmet, är det bra att börja med en handledd instruktion.

– Då kan man dessutom boka en uppföljning direkt, då har man en liten hållhake.

Fråga

Susannes tips:

  1. Lägg inte ribban för högt
  2. Träna tillsammans 
  3. Skaffa proffshjälp
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".