Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Ökad spelreklam oroar missbruksvården

Publicerat torsdag 15 januari 2015 kl 06.12
Socionom: Reklam triggar suget efter spel
(1:20 min)
Foto: TT
Foto: TT

Under förra året ökade spelreklamen kraftigt, särskilt i TV. Lisa Lidroth arbetar med spelmissbruk, och tror reklamen kan göra det svårare för folk att "bli rena".

 – När man kämpar med att bli spelfri så är reklam något som triggar sug efter att spela, och som också kan leda till ett återfall. Många beskriver reklam som en trigger, säger socionomen Lisa Lidroth på Yxhammarmottagningen i Borås.

Enligt siffror från TNS-Sifo, som Ekot nyligen publicerade, så har spelreklamen ökat med mer än 75 procent under förra året. I TV-mediet med så mycket som 90 procent.

Även om Lisa Lidroth inte tror att reklamen är en inkörsport till spelmissbruk, så menar hon att den gör den det svårare för personer som är redan är i ett missbruk att tillfriskna.

– De beskriver att det ökar lockelsen. Reklamen spelar ju an på känslor och ger en väldigt skev bild av möjligheten till att vinna och det som är positivt med spel. Och väldigt lite av de negativa sidorna med spel visas ju.

Antalet personer som behandlas för spelmissbruk på Yxhammarmottagningen har legat ganska jämt kring 20 personer de senaste åren. Förra året behandlades 25 personer för spelmissbruk.

– Jag tror ju att allt för få söker hjälp och det är väldigt synd, för det finns väldigt goda möjligheter att ta sig ur de här problemen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".