Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#MODEHETS

Dyra Svea riktar sig mot unga tjejer

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 05.36
Klädmärket Svea: Jobbar mot bloggare
(1:26 min)
Kicki Wallmansson satsar på hållbarhet. Foto: Melissa Gustafsson/Sveriges Radio
Kicki Wallmansson satsar på hållbarhet. Foto: Melissa Gustafsson/Sveriges Radio

P4 uppmärksammar suget efter märkeskläder som ofta finns i skolorna idag. Klädföretaget Svea har relativt dyra kläder, men menar att de hellre satsar på hållbarhet.

Du kan också bidra till P4 Sjuhärads reportageserie. Information om hur du tipsar hittar du i artikeln.

Genom att marknadsföra sig via bloggar, mässor, idrottsevenemang och sponsringar når Boråsföretaget Svea sin primära målgrupp som ligger mellan 13 och 20 år.

– Ibland tycker folk att det är för dyrt. Men mestadels tycker man att det är ganska kul, att när man suktat efter att bli en sveatjej när man går på mellanstadiet, och så kommer man upp på högstadiet och kan ha våra storlekar, så tycker man att det är väldigt roligt, säger Kicki Wallmansson - designer och vd på klädföretaget Svea.

Hon menar att det finns en styrka i att producera lite dyrare kläder. Exempelvis har företaget valt bort billiga produktionsländer och arbetar med bättre kvaliteter.

– Vi tycker att det är bättre att man får önska sig en tröja som är lite dyrare. Då kan den användas en längre period, säger hon.

Har du tips eller tankar om moderacet bland barn? Kommentera eller maila reporter magdalena.brander@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".