Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MUSIK

Medias Mellobevakning slår nya rekord

Publicerat fredag 6 februari 2015 kl 15.51
Medieanalytiker: Bra plattform för annonsörer
(2:16 min)
Aftonbladet bevakar Melodifestivalen med ett helt reporterteam. Foto: Skärmdump aftonbladet.se
Aftonbladet bevakar Melodifestivalen med ett helt reporterteam. Foto: Skärmdump aftonbladet.se

Melodifestivalen och media lever lycklig i symbios, och enligt SVT blir det fler och fler reportrar som vill bevaka musiktävlingen. Mello är ett guldägg i kampen om de köpstarka grupperna.

Årets Melodifestival står för dörren och Aftonbladet skickar åtta anställda. Tidningens reporter Helena Trus tror inte att det kommer att bli färre framöver.

– Vi har alltid storsatsat på Melodifestivalen och speciellt de senaste åren. Det finns ingen annan öjeshändelse då vi skickar ett så här stort team. Det är det största och viktigaste som händer på nöjesåret när det gäller läsning och läsarengagemang. Aftonbladet har ju byggt upp det här till ett extremt stort bevakningsområde så vi kan inte göra det mindre än vad det är.

Anders Q Björkman som är biträdande kulturrchef på Svenska dagbladet tror att hans tidning skriver något mindre om melodifestivalen i papperstidningen nu än tidigare år, men satsar desto mer på webben.

Du säger att ni gör mindre om Melodifestivalen i år, men igår hade ni fem artiklar om Melodifestivalen på webben?

– Ja det är möjligt, men en del av det materialet kan ju vara material från nyhetsbyråer. Men sen tror jag att det kan finnas en skillnad på vår publik på webben och våra läsare i pappret.

Medieanalytikern Olle Lidbom tror att medias material om Melodifestivalen är ett smart sätt att locka en yngre målgrupp och därmed fler annonsörer.

– Med de här satsningarna når man en målgrupp som jag tror man har svårt att nå annars: yngre, kvinnor, lågutbildade. De yngre är ju köpstarka och har mycket inflytande över trender och köp inom familjen.

– Genom att bevaka Mello på nätet blir både dags- och kvällspressen en bra medieplattform för annonsörerna att annonsera på, säger Olle Lidbom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".