Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Recension Göteborgsoperan

Jakt på evigt liv på operan

Publicerat tisdag 24 november 2015 kl 08.40
Fallet Makropulos - Annalena Persson. Foto: Mats Bäcker
1 av 2
Fallet Makropulos - Annalena Persson. Foto: Mats Bäcker
Fallet Makropulos - Ingemar Anderson, Annalena Persson. Foto: Mats Bäcker
2 av 2
Fallet Makropulos - Ingemar Anderson, Annalena Persson. Foto: Mats Bäcker

Längtan efter evigt liv har i alla tider intresserat oss människor. Drömmen om ett liv där morgondagen alltid finns, nya äventyr som väntar och där man inte behöver vara rädd för något, livet är ju ändå för alltid.

Om du då fick det där eviga livet hur skulle du då förvalta det? Tänk om det bara var du av alla som bar på denna gåva eller last? Skulle det innebära evig ungdom eller när stannade åldrandet av?

Själv slås jag direkt av en ganska tung känsla, om endast jag kommer att få vara kvar och se alla mina nära och kära försvinna, men samtidigt får jag ju följa alla de nya generationerna. Nu har jag ju inte valet och det är nog trots allt ganska skönt.

I operan Fallet Makropulos möter vi Emilia Marty, född som Elina Makropulos på Kreta 1585. I slutet av 1500-talet flyttade Elina tillsammans med sin pappa till Prag där han fått tjänst som hovläkare hos kejsare Rudolf II. Kejsaren gav order om att hovläkaren skulle framställa ett livselixir som skulle göra kejsaren odödlig. Sagt och gjort, men först skulle brygden testas på hovläkarens egen dotter. Hon föll i koma och hovläkeren fängslades för bedrägeri. Men, Elina piggnar till och vaknade upp till ett evigt liv.

Vi kommer in i hennes liv 1922 då hon heter Emilia Marty och hon börja känna att livselixirets kraft börjar avta. Receptet är sedan länge försvunnet och nu börjar jakten på att återfinna det. Tack vare en arvstvist mellan ätterna Gregor och Prus börjar Emilia hoppas på möjligheten att återfå receptet. Hon känner väl de båda ätterna sedan lång tid tillbaka men de känner inte henne. Det här är en riktigt spännande opera som jag aldrig tidigare vare sig sett eller hört. Emilia skyr liksom inga medel i jakten på receptet. Männen i hennes närhet faller som käglor för henne så med list, charm och ett och annat sängligt äventyr får hon till slut sitt eftertraktade recept. Alla undrar vem hon egentligen är, då hennes berättelser operan igenom förefaller otroliga. Då tar hon bladet från munnen och avslöjar sin drygt 300 år gamla hemlighet. Receptet och det eviga livet ja, hur blir det med det? Emilias krafter tynar bort och hon får en förnimmelse om vad döden kommer att innebära och det känner hon som en ganska skön befrielse. Hon kastar receptet och lämnar det jordiska livet.

Föreställningen ges på tjeckiska och textas på svenska på textmaskin. Den maskinen blev av mig flitigt använd under premiärföreställningen. Då kan man tro att jag missade mycket av det som hände på scen men så är inte fallet. Det händer mycket på scen men i ett väldigt lugnt tempo. Regifenomenet David Radok vet hur han ska bygga upp intresset för att till slut trollbinda sin publik. Föreställningen varar i 100 minuter och ges utan paus. Det innebär att den stämning som byggs upp hela tiden finns kvar i kroppen. Det tycker jag verkligen om! En reflektion under föreställningen var att detta verk skulle med den äran stå sig som en spännande talteater! Musiken förstärker dock helheten och Janáčeks komposition är melodisk och rasande bra. Rollen som Emilia gestaltas av Göteborgsoperans dramatiska sopran Annalena Persson. Hennes tolkning är rollen igenom magnifik. Hennes inlevelse är omedelbar och fullständigt självklar, hon bara är denna drygt 300 år gamla kvinna! En suverän prestation! Männen vid hennes sida får kämpa för att leva upp till hennes fantastiska glans! Detta klarade även de med äran i behåll såsom Tomas Lind, Åke Zetterström, Anders Lorentzon, Jonas Olofsson, Wiktor Sundqvist och Ingemar Andersson. Anna Johansson som till vardags är anställd i Göteborgsoperans kör gjorde rollen som Krista. En mycket fin gestaltning och en spännande röst!

Göteborgsoperans orkester under ledning av Marko Ivanovič tolkade musiken på ett fantastiskt vis och tack vare det lyfte man hela föreställningen ytterligare en nivå! Vill du se och höra en opera med maffiga arior, duetter är Fallet Makropulos kanske inte förstahandsvalet, men vill du ha musikteater när den är som bäst, ja då ska du välja denna opera.

Fallet Makropulos opera av Leoš Janáček

Premiär lördagen den 21 november 2015 på Göteborgsoperan

Recensent Thorvald Pellby Petterson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".