Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
TRANEMO

Nytt verktyg hjälper nyanlända i skolan

Publicerat tisdag 1 december 2015 kl 05.32
Samira: Jag pluggar jättemycket!
(1:41 min)
Samira Amin Abdulkadir, elev Tranängskolan. Foto: Jenny Hellström
1 av 2
Kemi på schemat för Samira Amin Abdulkadir, med läraren Lisbeth Ullberg. Foto: Jenny Hellström
Samira Amin Abdulkadir, elev Tranängskolan och specialpedagogen Eva-Lena Wass Palmgren. Foto: Jenny Hellström
2 av 2
Samira Amin Abdulkadir, elev Tranängskolan och specialpedagogen Eva-Lena Wass Palmgren. Foto: Jenny Hellström

Just nu kommer rekordmånga asylsökande barn till Sverige men många har svårt att lyckas i skolan. I Tranemo provar man ett nytt verktyg för att nyanlända lättare ska hänga med.


Statistik från Skolverket visar att bara 20 procent av de nyanlända eleverna lyckades få godkänt i alla ämnen i nian, jämfört med 80 procent för resten av niondeklassarna.

Inte så konstigt med tanke på att många har liten eller ingen skolbakgrund bakom sig.

Snart 14-åriga Samira Amin Abdulkadir går i åttan på Tranängskolan i Tranemo. I sitt hemland Somalia gick hon i koranskola och lärde sig läsa och skriva på somaliska men hon hade inga andra ämnen innan hon kom till Sverige för två och ett halvt år sedan.

– Jag pluggar jättemycket, dagar innan jag har prov vaknar jag klockan fyra på morgonen och går upp och pluggar, berättar hon.

Sedan årsskiftet använder Samira Amin Abdulkadir ett nytt verktyg i en app på sin telefon för att lättare hänga med, där en sammanfattning av varje nytt kapitel i läroboken har lästs in på somaliska.

– I sjuan var biologi jättesvårt, jag klarade mig inte, jag fattade inte vissa ord, så jag skrev upp dem och översatte hemma med eller använde verktyget, säger Samira Amin Abdulkadir.

Hade önskat fler modersmålslärare
Eva-Lena Wass Palmgren, specialpedagog på Tranängskolan, säger att det bästa hade varit fler modersmålslärare på skolan, som kan vara med på lektionerna men de är svåra att få tag på. Det här verktyget ersätter inte dem men hjälper till.

– Det är mycket svåra ord, som kräver ett visst basordförråd, och har man bara varit här i två år så har man inte det, säger Eva-Lena Wass Palmgren.

Även om det går bra för Samira Amin Abdulkadir, hon har lyckats få betyg i flera ämnen trots den korta tiden i Sverige, har det varit svårt. Men hon kände själv att det lossnade nu i höstas.

– Jag fattade svenska, och hänger med hela tiden i vad lärarna säger, sedan skriver jag och läser hemma, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".