Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
OPERA

Hamlet-opera kryper under skinnet

Publicerat tisdag 12 april 2016 kl 10.45
Hamlet på Göteborgsoperan spelas av Thomas Oliemans
Hamlet på Göteborgsoperan spelas av Thomas Oliemans Foto: Mats Bäcker

P4 Sjuhärads operarecensent har sett Shakespeares klassiska drama Hamlet på Göteborgsoperan, en föreställning som kröp under skinnet på honom. 


Kompositören Ambroise Thomas opera Hamlet bygger på Shakespeares klassiska drama och hade urpremiär i Paris den 9 mars 1868.

En fantastiskt fin uppsättning som jag kommer att se igen!

Huvudpersonen, den danske prins Hamlet, brottas föreställningen igenom med sina känslor, då han är bestämt besluten att hämnas mordet på sin far som var kung av Danmark. Hamlet anses mentalt labil och inte riktigt tillräknelig, är det så? Jag slås av tanken, när jag avnjuter denna opera, att det vredesmod han känner och det hämndbegär han har måste döljas, så att hans plan inte röjs. Då är det ett ganska bra knep att spela en smula otillräknelig!

I Thomas opera är Hamlet smart samtidigt som han våndas inför den blodiga hämnd han måste genomföra. Hamlet är ingen mördare utan bara så besviken över det ruttna sammanhang han lever i. Hans mor Gertrud gifter om sig med sin mans mördare och tillika svåger. Ja, ni hör själva! Hamlet har en kärleksförbindelse med Ofelia och han bedyrar att han älskar henne då hon tvivlar på hans känslor. Han förblindas dock av sitt hämndbegär och detta leder till att hans känslor för Ofelia inte får plats i hans liv. Ofelia känner sig oerhört sviken och tar sitt liv.

Hur slutar då denna storslagna och tragiska opera? Jo det är faktiskt så att det finns två olika slut! Dels den final som Thomas komponerade inför urpremiären i Paris där Hamlet mördar kungen, varpå han sedan själv bestiger tronen. Inför Londonpremiären komponerades ett mer Shakespeare anpassat slut, där Hamlet mördar kungen och sedan tar han sitt eget liv. Hur vanligt det är att ett operahus ger båda sluten vet jag inte men så är fallet i Göteborg! På Göteborgsoperans hemsida kan man läsa om när de olika sluten ges.

Stycke komponerat för svensk sångerska
Hamlet har en stark svensk koppling då Thomas komponerade Ofelias parti för den svenska sopranen Christina Nilsson. Som en hyllning till sångerskan så väver kompositören in Näckens polska i Ofelias vansinnesscen i den fjärde akten. Vansinnesscener är ett begrepp inom framförallt belcanto operor. Kort och gott, ett mycket känsloladdat stycke sång och musik förorsakat av olycklig kärlek och brustet hjärta, precis innan evigheten inträder.  

Göteborgsoperans uppsättning utspelas i nutid och det kan ibland vara en fördel, då personerna känns mer verkliga och känslomässigt närmare än om man skildrar ett kostymdrama från för längesedan. Jag har inte sett Hamlet på scen tidigare, så där har jag inget att jämföra med, men oj vad den här uppsättningen kröp nära och näst intill under skinnet på mig! Scenografin var enkel och bitvis ganska ful, med gigantiska plåtväggar i olika formationer. Uppsättningen bjuder på flera djup, då man under den glättiga och ”fernissade” ytan använder sig av kravallpolis för att stävja den missnöjda och protesterande pöbeln. Shakespeares Hamlet i Göteborgsoperans tappning framställs som ett vardagsrealistiskt drama av idag! Ja, och det fungerar riktigt bra!

Oliemans helrätt i huvudrollen
I rollen som Hamlet ser och hör vi barytonsångaren Thomas Oliemans. Vilken drömroll det måste vara! Det kändes som att Hamlet var på scenen hela tiden, så var det naturligtvis inte, men hans ande vilar över varje takt i operan. Thomas Oliemans gör en fantom prestation och äger i sanning varje millimeter av scenrummet! Med en dramatiskt härlig barytonstämma känns han helt rätt för rollen och den sceniska prestationen är magnifik i hela sitt vansinne!

Ofelia tolkas av den danska koloratursopranen Ditte Højgaard Andersen. Jag är stum av beundran för hennes tolkning av rollen i sin helhet, men i synnerhet för hur hon briljerade i Ofelias vansinnesaria! Den i publiken som inte känslomässigt påverkades av den tolkningen finns inte! Brava! Katarina Karnéus, i rollen som drottning Gertrud, är oerhört säker och förmedlar trovärdigt den inre rädsla hon har över att bli påkommen som en av personerna i komplotten, mot hennes förre man. En mycket fin prestation och hennes mezzosopran klingar bara ljuvligt! Kung Claudius tolkas av Paul Whelan, basbaryton. Även denna tolkning känns mycket trovärdig och hans mörka stämma når alla skrymslen i rummet.

Kören lyfter till magisk höjd
Göteborgsoperans kör har en central roll och har några riktigt läckra partier att framföra. Kören bidrar på ett mycket fint vis till den täta stämning som under föreställningens gång byggs upp. Operans orkester är i denna uppsättning magnifik och lyfter föreställningen till en magisk höjd!

Varför har det dröjt nästan 150 innan denna opera nått en scens scen? För mig är det obegripligt nu när jag äntligen fått uppleva den! En fantastiskt fin uppsättning som jag kommer att se igen!

FAKTA:

Hamlet opera av Ambroise Thomas

Sverigepremiär lördagen den 9 april 2016 på Göteborgsoperan

Dirigent: Henrik Schaefer

Regi: Stephen Langridge

Scenografi: Samal Blank

Ljusdesign: Paul Pyant

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".