Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Löparskolan

Radiosportens Martin Marhlo ger sina bästa löpartips

Publicerat torsdag 12 maj 2016 kl 14.42
Så ska Kristin klara springa 1 mil
(2:56 min)
Radiosportens Martin Marhlo ger sina bästa tips för att lyckas.  Foto: Magnus Hagström
Radiosportens Martin Marhlo ger sina bästa tips för att lyckas. Foto: Magnus Hagström

Radiosportens medarbetare Martin Marhlo satsade stort och sprang Stockholm Marathon 2011. Nu delar han med sig av sina bästa tips hur Kristin ska tänka för att lyckas springa ett långt lopp.

Utifrån Kristins konditionstest som resulterade i att springa 3000 meter på 19 minuter och 40 sekunder är Martin hoppfull om att Kristin kommer att klara av springa milen under 60 minuter.

– Om det här är ditt första träningspass är det klart du klarar det under timmen. Men för att klara av att ditt mål måste du själv först bestämma dig för att du ska klara av att göra det, menar Martin som själv otränad började träna inför ett Stockholm Marathon.

– Det är oerhört skönt att komma över första puckeln och hitta känslan av att du vill ut och springa för att du annars inte skulle må bra. Du måste bestämma dig Kristin”, uppmanar Martin!

Inför att Martin tränade till Stockholm Marathon fick han tips av en rad experter. En av dem var ultralöparen Rune Larsson som tipsade Martin om att aldrig springa längre än att du vill springa dagen därpå igen.

– Man ska aldrig plåga sig för mycket. Det ska alltid kännas lustfyllt, tipsar Martin.

Bejaka det du vill äta
Inför sommarens grillkvällar känner Kristin en oro för hur hon kommer klara av att stå emot alla frestelser som chips, drinkar, god mat och allt som kan rymmas under en grillkväll. Men Martin delar inte Kristins oro.

– Du ska inte stå inte emot frestelserna - bejaka det du vill äta. Du måste ju må bra - men skippa sockret.

Springer med i Kretsloppet
Det blir tyst när Martin får frågan om han kommer springa något längre lopp igen.

– Nu tappar vi kontakten med varandra - jag hör inte dig längre, skrattar Martin. Han erkänner att det har blivit fruktansvärt dåligt med träning den senaste tiden. Men efter en stund kommer det fram att han har en plan på att springa ett 1-milslopp under hösten han också.

– Ska jag köra samma lopp jag med då?, frågar Martin, och plötsligt bestäms det. Martin Marhlo springer Kretsloppet i Borås han med.              

Martins tips när du tränar inför ett långt lopp:

  • Bra skor är värt pengarna.
  • Spring inte längre än du vill springa dagen efter.
  • Ät vad du vill. Det ska va roligt att leva. Men minska på sockret.
  • Ät banan tillsammans med ett glas mjölk eller fil inom 30 minuter efter avslutat träning.
  • Intervallträna 1/gång i veckan.

 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".