Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BORÅS

Lärarbrist drabbar unga med autism

Publicerat torsdag 25 augusti 2016 kl 05.00
Magnus Claesson: Ibland kan man få vänta på en kurs
(1:23 min)
Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. Foto: Bo Thorin.
Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. Foto: Bo Thorin.

Spelar dataspel istället för att plugga. Brist på lärare gör att Tobias Almarts autistiske son får sitta hemma. Nu skjuts studenten på framtiden.

Tobias Almarts son fick en plats vid Torget på Sven Eriksonsgymnasiet i Borås, en stödverksamhet för ungdomar med autismproblem. Men lärarbrist gör att sonens student skjuts på framtiden.

Förra läsåret saknades det lärare, och sonen hade många håltimmar och studenten skjuts därmed på framtiden, något som Tobias Almarts är kritisk till.

– När de startade upp den här skolan om att de skulle ha en undervisning riktad mot elever med asperger, med specialpedagoger och att pengar inte var något problem. I dag säger de att det inte finns lärare för att det inte finns pengar. Elever kan ju inte gå fem år i stället för tre bara för att det inte finns pengar, säger han.

Det var i naturvetenskapliga ämnen som fysik som det saknades lärare under förra läsåret. Tobias Almarts beskriver sin son som intelligent, och med lätt för att lära. Men när lektionerna uteblev blev han i stället sittandes hemma.

– Han satt och spelade dataspel. Det är inte riktigt det han ska göra. Sätta honom på hold för att det inte finns lärare och resurser, det tycker jag inte är acceptabelt, säger Tobias Almarts.

Torget är en stödverksamhet där elever med autismproblematik kan få stöd. För att bli antagen krävs förutom diagnosen att man kommit in på ett gymnasieprogram. 

Magnus Claesson är rektor för Torgets verksamhet och hade gärna sett mer resurser, men poängterar att eftersom det rör sig om en stödverksamhet så finns det vissa begränsningar.

– Resurserna inte gjorda för att vi ska bedriva till exempel teknikprogrammet eller samhällsprogrammet, utan för att vi ska kunna stötta eleverna i programmet – inte att vi ska ge all undervisning på plats. Vi måste ha in lärare utifrån, och då kan det bli att man får vänta på ett ämne, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".