Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
PRESIDENTVALET I USA

Twitter blev trumfkort för Trump

Publicerat tisdag 8 november 2016 kl 10.48
Professor: Kort och snärtigt sprids snabbt
(1:22 min)
Jan Nolin,  professor i informationsvetenskap på Högskolan i Borås och republikanernas Donald Trump.
Jan Nolin, professor i informationsvetenskap på Högskolan i Borås. Till höger Donald Trump. Foto: Niclas Odengård/SR och Dan Reiland/AP.

Korta, provocerande slagord och gränslös pajkastning. I USA:s presidentkampanj 2016 blev Twitter kanske det vassaste vapnet på nätet, framför allt för republikanernas Donald Trump.

2008 revolutionerade Barack Obamas kampanjstab presidentvalet genom att mobilisera gräsrötterna via sociala medier. Framförallt var det Facebook som användes för att föra ut budskap, förmedla kampanjmaterial och samla in pengar.

Åtta år senare ser scenen annorlunda ut. Jan Nolin är professor i informationsvetenskap på Högskolan i Borås, och han har följt hur årets presidentvalskampanj förts via sociala medier.

– Till mångas förvåning har Twitter haft en mycket större roll än Facebook, och det är också en förklaring till varför Trump varit så stark.

Enligt Nolin har Twitters format med max 140 tecken passat Trump perfekt.

– Man kan inte föra långa diskussioner. Det blir kort och snärtigt, och ju mer provocerande det är ju mer sprids det.

Vilken sida har tjänat mest på att använda sociala medier?

– Det är Trumpsidan. Det som han gjort kontroversiellt för dagen blir det som dominerar mediediskussionen.

– Där har han hela arsenalen och han har känt sig fri att kränka till höger och vänster. Det är något som Clintonlägret inte har velat göra, utan man vill stå för en bred koalition.

"Tweets som testballonger"

Professor Jan Nolin tycker sig även ha sett en strategi från Trumpkampanjens sida - att använda tweets som testballonger. Kontroversiella utspel har skickats ut, och beroende på hur det tagits emot har det sedan använts på valmöten kort efter eller begravts.

Nolin tycker dock att glidningen i valrörelsen mot sociala medier är olycklig för demokratin.

– Det leder till polarisering eftersom man vet vad man tycker, och så går man till Twitter för att hitta andra som berättar varför det är bra att man har den åsikten. Det blir en åsiktsbubbla.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".