Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
OPERA

Klassisk Carmen lyfter inte Göteborgsoperan

Publicerat onsdag 30 november kl 09.54
Katarina Giotas som Carmen på Göteborgsoperan - foto Mats Bäcker/GöteborgsOperan
1 av 2
Katarina Giotas som Carmen Foto: Mats Bäcker/GöteborgsOperan
GöteborgsOperans Kör Foto: Mats BäckerGöteborgsOperans Kör - foto Mats Bäcker/GöteborgsOperan
2 av 2
GöteborgsOperans Kör Foto: Mats BäckerGöteborgsOperans Kör - foto Mats Bäcker/GöteborgsOperan

En föreställning som är välsjungen och välspelad men som inte riktigt lyfter. Operarecensent Thorvald är inte helt tillfreds med Göteborgsoperans Carmen.

Carmen, troligen den mest spelade opera i världen, såg dagens ljus i mars 1875. Det man kan vara ganska säker på är att denna opera inte alls tilltalade operapubliken i Paris. Operapublik kan ibland vara ganska kinkig och inte sällan väldigt konservativ.

Man hade faktiskt problem med att besätta titelrollen då flera sångerskor ansåg rollen för utmanande och obscen.

Men redan ett halvår efter fiaskot i Paris började Carmen sitt segertåg över världen. Det var en uppsättning i Wien som förändrade allt. Bizet fick dessvärre aldrig uppleva operans popularitet då han strax innan premiären i Wien dog. 

Kärleksdrama
Operan handlar om Carmen som arbetar i en fabrik som tillverkar cigaretter. Hon är van att alla män suktar efter henne. Då Don José ignorera henne blir hon, minst sagt, en smula upprörd ja så till den grad att hon kastar en ros på honom.

Don José som förväntas gifta sig med Micaëla, en flicka som han växt upp tillsammans med, försöker avfärda Carmens invit. Men Carmen kan konsten att snärja en man!

Handlingen därefter kan sammanfattas med kärlek, åtrå, svartsjuka och ond bråd död.

Raffinerad scenografi
Göteborgsoperans uppsättning, är hämtad från det engelska operahuset i Glyndebourne, och är en äkta klassisk uppsättning.
Göteborgsoperans orkester tar ytterligare ett steg framåt och låter fantastiskt bra under ledning av dirigent Karen Kamensek. Tempot är njutbart och orkesterns fina nyanseringsförmåga är påfallande. Göteborgsoperans kör agerar och klingar både vackert och dramatiskt. 

Känslosam sång
Carmen tolkas av mezzosopranen Katarina Giota som med sin mörka varma stämma lever hon ut hela känsloregistret.
Joachim Bäckström tolkar Don José mer manligt och heroisk än vad jag är van att se. Det ger en helt annan karaktär till en rollgestalt som ofta upplevs som bortkommen och mesig.

Dirigenten hoppar in med sång
Micaëla sjungs av Julia Sporsén som dessvärre tappade rösten inför tredje akten och inte kunde fortsätta. Micaëlas stora aria i tredje akten utgick och i aktens avslutande ensemble fick vi höra Micaëla sjungas från dirigentpulten istället för från scen. Snacka om att rädda föreställningen, riktigt bra gjort, Karen Kamensek! 

Carmen:
Komponerad av Georges Bizet
Premiär den 25 november 2016 

//Thorvald Pellby Petterson

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.