Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MARK

Västtrafik om den kritiserade färdtjänsten

Publicerat måndag 13 mars kl 17.02
Västtrafik om färdtjänst kort
(0:27 min)

Västtrafik som är ansvarigt för färdtjänsten beklagar att det blivit problem med den i Mark, men menar att det finns rutiner som gör att det ska fungera.

Det höjs många kritiska röster över hur färdtjänsten fungerar i Marks kommun. Bland annat ska bilar ofta bli sena eller till och med inte ens dyka upp.

Gunilla Wicktor som är kundansvarig för anropsstyrd trafik på Västtrafik blir bestört över uppgifterna.

– Naturligtvis ska det inte vara på det viset, säger hon.

Men hur kan det komma sig att en bokad bil inte dyker upp?

– Det kan vara så att någon har blivit sjuk eller försenad innan och så vidare. Men att den inte dyker upp alls, det ska inte behöva hända.

Direktiven som förarna har är att de ska ringa till kunden om de blir sena och om man blir väldigt sen brukar man i stället boka in en annan bil, berättar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".