Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
TREND

Små ord av kärlek gör kunden köpvillig

Publicerat onsdag 22 mars kl 05.30
Kassachef: Man kan ha en dålig dag men det får inte synas
(2:24 min)
Kontoapparat med lapp, texten "Tack för att du finns".
1 av 5
Tunga notan känns lättare med ett vänligt textat ord i kassan. Foto: Mikael Olmås/SR
Mikaela Norén, kassachef på Ica maxi i Borås kollar så kunderna blir vänligt bemötta. Foto: Mikael Olmås/SR
2 av 5
Mikaela Norén, kassachef på Ica maxi i Borås kollar så kunderna blir vänligt bemötta. Foto: Mikael Olmås/SR
Klassiskt budskap a la USA. Foto: Jon Koldenius/SR
3 av 5
Klassiskt budskap a la USA. Foto: Jon Koldenius/SR
Foto: Mikael Olmås/SR
4 av 5
Foto: Mikael Olmås/SR
Foto: MIkael Olmås
5 av 5
Foto: MIkael Olmås

Det behöver inte sägas ut. Lappar på kontoapparaten bekräftar kunden, gör köpet smidigt och ger handlaren klirr i kassan.

Du har just fått summan på varorna du lagt på bandet, du tänker: Det var sjutton vad dyrt det blev. Du tar fram ditt kort medveten om dess begränsade tillgångar, och sticker in det i kortläsaren. Då ser du den lilla remsan på apparaten: Du är värdefull! Kassörskan ger dig ett leende och säger: ha en bra dag, och du går iväg med dina varor.

På systembolaget får du ett hjärtligt hej direkt när du kliver in, och du minns tillbaka till åren när samma kassör spände blicken i dig och fick dig att huka bakom hyllorna. Det är nya tider.

Du duger som du är!

I hamburgerrestaurangen får du veta att "Du är vacker", den känslan räcker ända till servicebutiken där en liknande lapp onödigt torrt konstaterar att "Du duger som du är".

Mikaela Norén är kassachef på Ica Maxi i Borås där personalen tryckt upp små runda lappar med bekräftande budskap, eller affirmationer.

– Vi har ett förbättringsprojekt där idén kom upp. Vi har haft "Du är bäst", "Tack för att du finns" och liknande; det viktiga är att kunden känner sig sedd, säger hon.

"Have a nice day" hette det när uttrycket lanserades och kom att bli en symbol för det amerikaniserade 1970-talet. I Sverige fnös vi länge åt ytligheten i budskapet och det slog aldrig igenom riktigt.
Förrän nu när man på alltfler ställen tillönskas en trevlig, fin, bra eller till och med underbar dag. 

Det viktiga är att kunden känner sig sedd.

Borta är också sura och trumpna kassörskor, rätt attityd är viktigt, säger Mikaela Norén.

– Det är klart man kan ha en dålig dag, men det får inte påverka. Vi försöker anställa trevliga personer som har det naturligt. Vi kollar också upp ifall någon kassörska inte är trevlig, och inleder en dialog för att ta reda på vad det beror på.

Men är det inte ytliga budskap och klichéer egentligen?

– Det tycker jag inte. Det blir ett mycket bättre möte mellan kassörska och kund på det här viset, säger Mikaela Norén kassachef på Ica Maxi i Borås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".