Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BOLLEBYGD

Att "blomma" gör förskolan normkritisk

Publicerat måndag 20 mars kl 05.53
Barnen: Vissa har olika byxor
(1:55 min)
Weronica Carlsson och Annika Jonshede står och ler in i kameran, bakom dem syns teckningar och färgglada bokstäver på en vit vägg.
1 av 4
Weronica Carlsson och Annika Jonshede har upptäckt mycket normativt tänkande hos sig själva som de försöker bryta. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
Den gyllene regeln försöker de arbeta efter på avdelningen Nyfikenheten på Eriksgårdens förskola. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
2 av 4
Den gyllene regeln försöker de arbeta efter på avdelningen Nyfikenheten på Eriksgårdens förskola. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
Frans Rosengren bygger ett garage av skumgummi-klossar. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
3 av 4
Frans Rosengren bygger ett garage av skumgummi-klossar. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
Olivia Benson och Stella Daltegen bygger ett hem i lego. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
4 av 4
Olivia Benson och Stella Daltegen bygger ett hem i lego. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.

Genom att säga "blomma" till varandra när de upptäckte ett normativt beteende ville en grupp pedagoger på Eriksgårdens förskola bryta sina mönster.

Att säga "legogubbe" istället för "legofigur", att sätta kön på saker, eller att förutsätta att det är en man som kör grävmaskinen var beteenden som Annika Jonshede och Weronica Carlsson upptäckte hos sig själva. De ville få bort det och kom på idén att hjälpas åt att synliggöra för varandra genom ett kodord. Varje gång det hände och någon märkte sa denne "blomma".

Kodordet till för pedagogerna
Anledningen till kodordet var att barnen inte skulle förstå vad det handlade om, satsningen var till för pedagogerna själva. 

– Det fanns dagar man sa "i dag blommade jag mycket" och det var ett bevis för att vi hade använt det. Och vi hade använt fel kategoriseringar, säger Annika Jonshede. 

– Vi vill att barnen ska vara de individer de är och inte sätta in dem i speciella fack. Oavsett om det är tjejer eller killar, alla kanske inte vill bli placerade i fack, säger Weronica Carlsson.

Blivit bättre på att upptäcka normer
Det användes så flitigt att de till slut fick byta kodord eftersom barnen började fråga varför de sa "blomma" hela tiden. 

– Man upptäcker normer hela tiden, var man än är någonstans på ett helt annat sätt än tidigare, säger Weronica Carlsson på Eriksgårdens förskola i Bollebygd. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".