Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
TRAFIK

Trafikproppen Borås leder till alternativa vägar

Publicerat tisdag 28 mars kl 05.07
Tekniska kontoret: För mycket trafik in i stan
(1:20 min)
Bilar på Hybergsvägen utanför Borås.
1 av 2
Foto: Jenny Hellström/Sveriges Radio
Jan-Åke Claesson, Borås stads tekniska kontor, utmed Hybergsvägen utanför Borås.
2 av 2
"Hybergsvägen inte byggd för den här mängen trafik", säger Jan-Åke Claesson på Borås stads tekniska kontor. Foto: Jenny Hellström/Sveriges Radio

Trots ombyggnader är Borås en trafikmässig flaskhals och det gör att bilisterna tar alternativa vägar, med olyckor som följd.

– Naturligtvis är det ett bekymmer att Trafikverkets vägar som går runt staden alstrar trafik, delvis på grund av att stan växer men Trafikverket har ju också ett ansvar att deras vägar ska fungera, säger Jan-Åke Claesson, Borås stads tekniska kontor.

Tidig morgon och eftermiddag är det mycket trafik på Hybergsvägen/Paradisvägen mellan Brämhult i östra Borås och riksväg 42 i Sparsör norr om Borås. Vägen är en genväg för den som inte vill köra genom stan, men den ganska slingriga och smala vägen är inte anpassad för den här mängden trafik. Och det har varit en hel del olyckor både med personbilar och tung trafik.

Förbifart Sjöbo har inte hjälpt
Grundproblemet är den ökade trafikmängden i Borås som gör att det är trögt att ta sig igenom stan trots ombyggnader, det medger Jan-Åke Claesson på kommunens tekniska kontor.

– Att man flyttade trafiken från Sjöbo till förbifarten gör att Sjöbo blev en stadsdel på riktigt, men närmare in mot stan har du fortfarande en tröghet i systemet, och problemet är att det kommer så mycket trafik in i stan och från så många håll, säger Jan-Åke Claesson.

Flera andra problemvägar
Hybergsvägen/Paradisvägen är inte den enda där trafiken ökat. Även på vägen som förbinder 180:an med Sjömarken och vidare till Viared har trafiken ökat kraftigt med olyckor som följd.

– Det blev en ökning när 27:an blev klar, söker man på GPS:en så är det närmaste vägen att gena över men det är ju Trafikverkets vägar och de måste ju ta höjd för detta, säger Claesson.

För att lösa trafiksituationen i Borås krävs samarbete, Trafikverkets projekt Noden Borås som går ut på att se hur Trafikverkets stomnät hänger ihop med Borås stads vägnät pågår just nu.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".