Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utbrett problem med svarta trafikskolor

Publicerat torsdag 13 april kl 05.30
Transportstyrelsen: Mer svart än så här blir det kanske inte
(2:25 min)
Skylt för privat övningskörning.
Foto: Thomas Jokiniemi/Sveriges Radio

Problemet med svarta körskolor ökar. P4 Sjuhärad kan i dag avslöja hur privatpersoner utan utbildning tar 300 kronor per timma för att övningsköra.

Utrustade med dold mikrofon träffar vi en man i Borås som erbjuder körlektioner. Han berättar att han tar 300 kronor per timma för att köra med oss. I bilen har han ett block med en lång lista på elever. Mannen säger att vi måste boka tio lektioner på en gång och betala allt samtidigt.

När vi frågar om vi kan betala med swish säger mannen att det endast är kontant betalning som gäller. Han förklarar att han har skulder sedan tidigare och vill undgå upptäckt från myndigheterna.

Utbrett problem - säger STR
För Sveriges Trafikskolors riksförbund, STR, är den svarta körskoleverksamheten ett stort problem, som riskerar att konkurrera ut vanliga trafikskolor. Och STR:s förbundsordförande Berit Johansson säger att det finns många olika varianter.

– Det kan vara allt från en person som har ett handledartillstånd och en liten kundkrets som man kör med, men det kan också vara mycket mer avancerat, där svarta körskolor har "anställda", stripade bilar och bilar med dubbelkommando, säger Berit Johansson, förbundsordförande för STR.

Olagligt att ta betalt
Mannen i Borås som vi har fått kontakt med har ett så kallat handledartillstånd, som är till för att exempelvis föräldrar ska kunna övningsköra med sina barn.

Handledartillståndet är lätt att skaffa, det räcker med körkort, en ansökan hos Transportstyrelsen och några timmars introduktionskurs på en körskola.

Transportstyrelsen säger att det inte är meningen att man ska tjäna pengar på att vara privat handledare, man får ta betalt men endast för bränsleförbrukningen och eventuellt slitage på bilen.

Lätt kringgå reglerna
Även Transportstyrelsen är medveten om att det förekommer svarta körskolor. För att stävja missbruket med privat handledarskap, som i vårt exempel, infördes år 2012 en gräns på max femton elever per privat handledare - men den regeln är inte svår att kringgå.

Mannen i Borås som vi pratar med berättar att han helt enkelt låter andra personer ansöka om ett eget tillstånd, som han sedan använder för att kunna ta in fler elever.

– Det här låter som olaglig verksamhet, och så svart som det bara kan bli, säger Karin Michaelsson, utredare på Transportstyrelsen, i en kommentar till P4 Sjuhärads uppgifter.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".