Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för nyanlända syrier att skaffa taxileg

Publicerat fredag 21 april kl 05.25
Ahmad Shahin: Hur ska jag göra för att jobba?
(2:27 min)
Ahmad Shahin
Ahmad Shahin från Syrien har ingen möjlighet att skaffa taxilegitimation. Foto: Noor Bolad/Sveriges Radio & Lars Pehrson /TT

Taxibranschen skriker efter förare men för den som har kommit från Syrien eller Somalia nyligen är det i princip omöjligt att skaffa taxileg.

Reglerna säger att den som vill bli taxichaufför måste bevisa sin laglydighet när det gäller brott de senaste fem åren.

Kontrollen är till för att skydda passagerarna. Men reglerna gör samtidigt att det är i princip omöjligt för nyanlända personer från Syrien och Somalia att skaffa taxileg, eftersom Transportstyrelsen inte godkänner dokument från de länderna.

Vad kan jag göra för att jobba?

Ahmad Shahin, som bor i Borås, kom till Sverige från Syrien för snart tre år sedan och har nu fått nej på sin ansökan om taxileg.

– Vad kan jag göra för att jobba? säger han.

Godkänner inte dokument
Dokument från Syrien eller Somalia godkänns alltså inte. Anledningen är att de båda länderna anses så osäkra, på grund av krig och oroligheter, att dokumenten inte är tillförlitliga, säger Markus Edsbagge på Transportstyrelsen. 

Transportstyrelsen utgår från Migrationsverkets databas för rätts- och landinformation, den så kallade Lifo-listan, i bedömningen av osäkra länder.

– Syrien är ett av de länder där statsapparaten inte fungerar och därför säger ett intyg därifrån inte så mycket, säger Markus Edsbagge, sektionschef på Transportstyrelsen.

Det är viktigt att den utsatta positionen som de åkande har skyddas.

Onödiga pengar på utbildning
Ahmad Shahin berättar att han lagt ned nästan 12 000 kronor för att utbilda sig till taxichaufför. På skolan där han gick visste man inte om att dokument från Syrien inte gäller. Och det är inte heller något som Transportstyrelsen upplyser om på sin hemsida. Hade Ahmad Shahin vetat att dokument från Syrien inte godkänns hade han inte gått utbildningen, säger han.

Markus Edsbagge på Transportstyrelsen säger att han förstår att många hamnar i en svår situation men vidhåller att passagerarnas säkerhet är viktigast.

Ändring kan vara på gång
Samtidigt kan reglerna komma att ändras. Ett fall som liknar Ahmad Shahins ska snart prövas i förvaltningsrätten.

– Det är viktigt att den utsatta positionen som de åkande har skyddas. Men man kan diskutera hur lång tid tillbaka i tiden vi behöver titta för att se ett beteende, säger Markus Edsbagge, Transportstyrelsen.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".