Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#VEMSHISTORIA

Lärare skippar undervisning om minoriteter

Publicerat onsdag 26 april kl 06.00
Eleverna: Viktig kunskap att ha
(1:21 min)
Från vänster: Lara Aziz, Vera Hamnebo, Linnéa Björsson och David Palmén. Alla elever på Engelbrektskolan i Borås, de står inne på skolan och till höger om dem syns en stor väggmålning av ungdomar som studerar.
1 av 3
Lara Aziz, Vera Hamnebo, Linnéa Björsson och David Palmén går i nian på Engelbrektskolan och tycker undervisningen om de nationella minoriteterna har varit bra. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.
Birgitta Bernson sitter till höger i bild och bläddrar i en lärobok.
2 av 3
Birgitta Bernson är lärare i So och nämner all minoriteterna i undervisningen. Men mest fokus läggs på samer, romer och judar. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio
En grön bok med titeln "Samhällskunskap 7-9 och en lila bok med titeln "Historia 7-9" ligger på ett bord.
3 av 3
Ett problem i undervisningen av de nationella minoriteterna är att det inte finns så mycket information i läroböckerna, många lärare söker information på andra ställen. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio

Färre än hälften av lärarna som svarat på Sveriges Radios enkät säger att de undervisar om alla nationella minoriteter, trots att det står i läroplanen.

De nationella minoriteterna ska stärkas anser regeringen. Sedan 2011 står det i läroplanen för högstadiet att eleverna ska lära sig om samtliga; samer, sverigefinnar, romer, tornedalingar och judar.

I en enkät som Sveriges Radio gjort svarar flera av lärarna att de inte undervisar alls om de nationella minoriteternas historia. Och inte ens hälften säger att de undervisar om alla de fem grupperna.

Viktigt för eleverna
P4 Sjuhärad har träffat några elever i Borås för att höra hur de ser på undervisningen av de nationella minoriteterna. 

– Man får ju bättre uppfattning om hur samhället ser ut. Om man möter någon från de olika minoriteterna kan man förstå dem personerna mer, säger Vera Hamnebo som går i nian.

De är ju en del av Sverige, det är viktigt att vi vet vad de har gått igenom.

Dåligt med tid
En vanlig anledning som lärarna tar upp är att det är ont om tid. Det är mycket som ska tas upp i undervisningen så minoriteterna prioriteras bort. 

Birgitta Bernson är lärare på Daltorpskolan i Borås, hon tar upp alla minoriteterna i undervisningen men lägger mest fokus på judar, samer och romer. För henne är det viktigt att sätta in dem i en kontext.

– Romerna är en verklighet här och jag tycker det är viktigt att man förhindrar diskrimineringen av dem, att se orsaken till varför de sitter och tigger, säger Birgitta Bernson.

QUIZ: Vad kan du om Sveriges minoritetsgrupper? Testa nedan. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".