Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Boråsplanets olycksstörtning utreds

Publicerat måndag 1 maj kl 14.46
"Inte en, utan många orsaker som bidrar till ett haveri"
(1:03 min)
Flygplanet som voltade när det skulle landa vid Falkenbergs flygfält.
1 av 2
Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.
Flygplanet som voltade när det skulle landa vid Falkenbergs flygfält.
2 av 2
Flygplanet som voltade när det skulle landa vid Falkenbergs flygfält. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.

Orsaken till varför planet som flög från Borås till Falkenberg störtade är oklar. Nu ska haverikomissionen utreda händelsen.

Planet som kraschade på Falkenbergs flygfält vid Morup på söndagseftermiddagen, kommer från Borås flygklubb.

– Piloten i fråga slog sig lite i huvudet och fick åka ambulans in och sy då, säger Börje Gustavsson som är ordförande på Borås flygklubb, till P4 Sjuhärad.

Fel vid landningen
Piloten och en kvinna flög från Borås till Falkenberg, Morup. Vid landningen gick någonting fel berättar Börje Gustavsson, som pratat med piloten i olycksplanet.

– I samband med landningen slog dom runt på rygg och slog sönder en hel del på flygplanet, säger han.

Vad är orsaken?

– Det vet vi inte så mycket om ännu. Det har ju skett i landningen så det kan vara någon form av störning eller något som inte stämt fullt ut. Förhållandena, vad jag förstod, vid landningen var inte så kritiska på något sätt. Förvisso är det vid kusten, så det kan ju vara lite vindbyar och sådant, säger han.

– Vid ett haveri är det oftast inte en orsak, utan många orsaker som bidrar till ett haveri. Så det här är något som haveriutredningen får visa vart det tar vägen, alltså vad det är som har skett.

Börje Gustavsson berättar att det händer relativt få olyckor med segelflyg.

– Ofta är det inga allvarliga skador på personer.

Orsaken utreds
Flera medier rapporterar att polisen har inlett en förundersökning gällande vårdslöshet i flygtrafik - något som Börje säger är helt felaktigt uppfattat.

– Det är ett fullständigt felaktigt påstående. Det begreppet finns inte. Det är ju så att polisen kommer alltid och gör en första utredningen och tar rätt på de vittnen som finns med mera så det finns en bas.

– Den haveriutredning som sker görs av statens haverikomission och de de använder sig av. Och det delegeras av stor del till segelflyget i Sverige, alltså vår centralorganisation. Då har vi folk med specialkunskap om haveriutredningar som tittar på vad det är som har hänt, säger Börje Gustavsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".