Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
LÖPARSKOLAN

Så äter och dricker du inför halvmaran

Publicerat tisdag 16 maj kl 16.20
Jonas Coltings sömnråd inför loppet
(0:36 min)
En man och en kvinna ler mot kameran
Foto: Kristin Holmberg/SR

Efter månader av träning och vånda är det dags. På lördag går Göteborgsvarvet. Coach Jonas Colting ger sista tipsen inför starten.

På lördag ska 50 000 människor försöka ta sig runt Göteborgsvarvets 21 kilometer. Programeldaren i Löparskolan Kristin Holmberg är en av dem. Hon får följande sista-minutentips av löparcoach Jonas Colting:

  • Drick inte för mycket. Drick när du är törstig
  • Kläd dig inte för varmt. Det gör inget om du står och huttrar i starten. Du blir svettig efter några minuter.
  • Spring inte i ny utrustning. Nya skor och kläder kan ge skavsår. 
  • Ät inte för mycket innan start. Det räcker med en måltid. Varför inte en sen frukost?
  • Börja lugnt! Du ska orka hela loppet.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".