Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre garantier i affärerna

Publicerat fredag 28 juni 2002 kl 08.18
Nu skall det bli bättre garantier i dom svenska butikerna På måndag införs en sex månaders lagstadgad garanti, som gäller på i princip allt man köper.
Den nya garantin, som är en EU-anpassning av den svenska konsumentköplagen, innebär ett starkare skydd för konsumenten. Garantin ska enligt direktiven gälla alla varor som man kan förvänta sig ska hålla i minst ett eller ett par år. Om man tar begagnade bilar som exempel, så har man ju hittills inte haft mycket att sätta emot, eftersom det bara är nya eller nästan nya bilar som bilhandlarna lämnar garantier för. Men nu ska det bli ändring på det för garantin innebär en omvänd bevisbörda jämfört med den tvååriga reklamationsrätten, som hittills varit det enda lagstadgade skyddet mot krånglande varor. Garantin säger att den som sålt varan måste bevisa att felet inte fanns vid köpet och inte du som konsument. Eftersom lagen är ny finns det oklarheter om hur den ska tolkas. Bo Svensson, konsumentvägledare i Mark, anser att det är självklart att man som köpare skall hävda garantin och testa lagens gränser när det gäller till exempel begagnade bilar.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.