Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios matprogram som tittar djupt i grytorna.

Delikatessdisken flyttar in i matbutiken igen

Publicerat torsdag 26 april 2012 kl 01.00
Matbutiker satsar på delikatessdiskar
(7:05 min)
1 av 2
Kjell Cullberg från Sundbyberg är kund i delikatessdisken. Foto: Annelie Lanner/Sveriges radio.
2 av 2
Caroline Wadbrant, biträdande färskvaruchef hos Coop Forum i Bromma. Foto: Annelie Lanner/Sveriges radio.

När du går in i en matbutik har det blivit allt vanligare att du möts av delikatessdiskar där där det säljs ostar, italienska korvar och skinkor, oliver och färdig mat som till exempel pajer och piroger. Och det är en medveten satsning både från Coop, Hemköp och ICA.

Vi vill skapa en slags saluhallskänsla, säger Louise Stephan som är pressansvarig på Coop.
– När vi bygger om eller nytt så är delikatessdisken ett naturligt inslag och något som vi satsar på, säger Louise Stephan.

Även på ICA satsar man på delikatessdiskar. Jenny Egeland på ICA säger att allt fler butiker vill erbjuda sina kunder så kallade manuella diskar; och det handlar både om stora butiker och mindre.

Hemköp har under de senaste åren återgått till att ha delikatessdiskar, säger Inga Edin-Frohm som jobbar med koncept och utveckling på Hemköp-kedjan.
– Vi valde ett tag att ersätta det manuella sortimentet med ett mer packeterat sortiment, men idag har vi ett betydligt större utbud, och  i dag är den stora trenden den färdiglagade maten i delidiskarna, säger Inga Edin-Frohm.

  
Kunderna vill ha färdiglagat

Både Hemköps Inga och Coops Louise säger att det är kundernas efterfrågan som har gjort att deras kedjor satsat på delikatessdiskar.

– Det finns ett intresse för färdiglagad mat och för att bli inspirerad och få hjälp. Det kan också vara en fråga om tid. I dag är det inte så många som har tid över att laga mat och det gäller både lunch eller festmat till helgen, säger Louise Stephan.

– Det är väldigt många kunder som inte vet vad de ska handla när de kommer till butiken. Det står mat på inköpslistan och mat är väldigt svårt att veta vad det är, så vi försöker hjälpa kunderna med det, både till vardag och till helg, säger Inga Edin-Frohm.

  
Färdigförpackat ser tråkigt ut

På Coop Forum i Bromma är Caroline Wadbrant biträdande färskvaruchef och hon gillar sitt jobb.
– Det är ju ett trevligt sätt att umgås med kunderna! En favoritkund är en gourmand som gillar både ost och charkuterier, som man kan ha en rolig dialog med och byta erfarenheter med. Kunden i dag kan väldigt mycket själv, säger Caroline Wadbrant.

Kjell Cullberg som bor i Sundbyberg är en av dem som handlar i delikatessdisken:
– Det är väldigt bra att de manuella diskarna kommer tillbaka. Allt färdigförpackat är så tråkigt. Det här ser finare ut, säger Kjell Cullberg.

Annelie Lanner
annelie.lanner@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".