Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radios matprogram som tittar djupt i grytorna.

Reportage: Luleå la om spelarnas kost

Publicerat torsdag 9 januari 2014 kl 17.56
Luleå hockey har tänkt om när det gäller spelarnas kost
(9:38 min)
1 av 2
Luleås fystränare och kostrådgivare Petter Pettersson och köksmästaren Magnus Fjällborg. Foto: Anna Torgnysdotter/SR.
2 av 2
Luleå hockeys buljong med bladpersilja. Foto: Anna Torgnysdotter/SR.

Att bra mat viktigt vet de flesta, men och särskilt noga är det kanske inom idrottens värld. Några som skruvat till det för att uppnå det lilla extra är Luleå hockey som bytt ut mackorna mot betydligt hälsosammare kost.

Det är tisdagsförmiddag och köksmästaren Magnus Fjällborg i restaurangköket i Luleå hockeys hemmaarena rör i dagens grytor. I stort sett är det samma mat som de kommande lunchgästerna får. Magnus är bara lite mer noga med vad det är för fett han har i stekpannan när det gäller spelarnas mat: det ska vara riktigt smör, ren olivolja eller riktig vispgrädde.
– Jag använder t ex råris istället för pasta. Det är nyttigare och ger mer näring när det är otvättat, säger Magnus Fjällborg.
Petter Pettersson är lagets fystränare och kostrådgivare. Han har lastat upp en typisk lunchtallrik av dagens buffé.
– Det är alfaalfagroddar, broccoli och brysselkål.

 

"Det gäller att tanka rätt sorts bensin"

För Luleå hockey och spelarna i laget handlar det numera inte bara om att stoppa i sig mat var tredje timme; det handlar om att få i sig både energi och näring för att orka längre. Det handlar om att ladda på sikt med naturliga fetter, bra kött och andra viktiga proteinkällor, grönsaker, färska frukter och bär. Som kostrådgivare talar Petter talar om att bilen ska inte bara tankas med bensin, alltså energi, utan bensinen ska också ha rätt oktanhalt, dvs rätt innehåll, och det gäller särskilt om man ska elitprestera och därtill utveckla en sund hälsa som elitidrottare.
– Träningen och kosten är ungefär fifty-fifty. Det går inte att dölja en dålig diet med mycket träning brukar jag säga, säger Petter Pettersson.

Laget har fått lappar till sina kylskåp

Alla i laget har fått egna kylskåpslappar att sätta upp därhemma med vad som är bra mat att äta och vad som inte är det. Allt socker och allt vete är t ex portförbjudet dagen före match och under matchdagana. Vatten ska de dricka ofta och de ska undvika kolsyrade drycker. 26-åriga forwarden Anton Hedman säger att han nu tänker annorlunda när det gäller maten.
– Förut var nästan allt man skulle äta pasta och nu är det ingen pasta.

Lite lösa boliner tillåts

Luleå hockeys koncept bygger på 80 procent nyttig mat och 20 procent lite lösare boliner. Veteranen Janne Sandström säger att han märker skillnaden prestationsmässigt när han slutat med framför allt pastan.
– Jag känner mig piggare och har mer energi.
Den helt nye spelaren, 19-åringen Lars Bryggman, tror på idén.
– Just det där med kosten tror jag man kan vinna ganska mycket på.

Buljong används inför match

En särskild buljongsort har blivit omtalad i Luleå hockeys kost. Inför varje hemmamatch är buljongen numera en frivillig, men viktig, del av uppladdningen. Och det är många av spelarna som börjat dricka den, säger Petter Pettersson som håller fram den fettdrypande, gyllengula drycken som väldigt hälsobringande: bra för leder och ligament. Den innehåller t ex glukosamin som i vanliga fall är ett kosttillskott för reumatiker, och som i buljongen finns i väldigt lättupptaglig form för kroppen. Och buljongen innehåller också mycket gelatin som är bra för tunntarmen där mellan 70-80 procent av kroppens immunförsvar sitter.

Liknande idéer finns i USA

Framför allt i nordamerikanska hockeyligan NHL och amerikanska basketligan NBA finns det gott om exempel på spelare och lag som använder sig av liknande tankesätt. Luleå hockeys målvakt David Rautio tycker att det egentligen handlar om ganska mycket självklarheter.
– Du vet ju om du skulle testa att äta hamburgare under samma vecka som du har tre matcher, om du skulle byta ut det mot att äta bra mat under samma vecka då skulle du nog märka ganska stor skillnad. När du ska ut och prestera vill du vara väl förberedd och ha alla små marginaler på din sida för att hjälpa dig framåt, säger David Rautio.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".