Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolors marknadsföring allt viktigare

Publicerat söndag 19 november 2006 kl 12.52

Nästa år blir det fritt fram för ungdomarna i Nordvästskåne att söka till vilken gymnasieskola de vill. På så vis kan skolorna inte länge vara säkra på att eleverna stannar i hemkommunen, och därför blir det viktigare för skolorna att marknadsföra sig.

– Nu när man får fritt sök mellan skolorna så blir det en kamp om eleverna, säger Leif Andersson, som är vikarierande rektor vid Båstads gymnasium.

I helgen hade skolorna i Båstad öppet hus för att locka sökande, och en av dem som under lördagen besökte Båstads gymnasium var Shelsea McGovern från Ängelholm. Hon är intresserad av medieprogrammet och hade tidigare under dagen besökt andra gymnasieskolor.

– Jag har varit i Helsingborg tidigare idag. Det är ändå tre år av ens liv, så det är viktigt att få den utbildning man vill ha, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".