Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Explosionsrisk i Saga Sprays lastrum

Publicerat tisdag 21 november 2006 kl 07.19

Halten av kolmonoxid i lastutrymmet ombord på bulkfartyget Saga Spray där en besättningsman dog och ytterligare sex personer skadades i förra veckan var tio gånger högre än det tillåtna gränsvärdet.

Dessutom visar provtagningar i ett ännu oöppnat lastutrymme ombord att atmosfären i pelletstankarna var explosiv. Därför inför Helsingborgs hamn nu nya rutiner för transport och hantering av pellets.

– Vi hittade dels väldigt höga nivåer kolmonoxid och dels att lastrummet innehöll brännbar atmosfär, hade man slängt ner en tändsticka där hade det tänt, säger Mats Rosander, trafikchef, Helsingborgs hamn.

Okända risker
De inledande mätningarna utfördes tillsammans med räddningstjänsten och senare bekräftades också de höga värdena när forskare från Yrkesmedicin gjorde mer noggranna mätningar. Varken forskare eller myndigheter kände till att halterna av kolmonoxid kan bli så höga vid pelletshantering.

– De här halterna överstiger oerhört mycket de nivåer man förväntar sig att det kan bildas i ett lastutrymme, säger Mats Rosander.

Nya rutiner
Helsingborgs hamn inför därför nu nya rutiner för hantering och lagring av pellets, där man först, precis som tidigare, låter fartygets besättning kontrollera och vädra ut den farliga kolmonoxiden som kan bildas. Därefter gör hamnens personal om mätningarna med egen utrustning för att säkerställa att det är riskfritt att gå in.

– Det här är en nyhet för oss att det kan bli så mycket och då anser vi att vi måste göra detta innan vi kan släpper in vår egen personal, säger Mats Rosander.

Skärpta bestämmelser
De nya rönen kan innebära skärpta bestämmelser för hantering av träpellets och även att fartygen som fraktar pellets kan behöva ses över och byggas om.

– Det gäller även hur träpellets skall lagras på land och forskningen kring det har fått en helt ny input i och med den här olyckan, säger Mats Rosander.

Tidigare artiklar om olyckan:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".