Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig färjekiosk kan bli dyr affär

Publicerat söndag 26 november 2006 kl 08.56

Färjerederiet Pol-Line i Ystad måste se till att luften i de biljettkiosker de använder blir bättre, annars måste de betala 200 000 kronor till Arbetsmiljöverket.

Den dåliga ventilationen i biljettkioskerna, eller check-in kurerna gör att rederiets anställda drabbas av huvudvärk, trötthet, illamående och allergiska reaktioner.  Dessutom blir kurerna olidligt varma på sommaren, medan de på vintern blir alldeles för kalla.

Arbetsmiljöverket har nu beslutat att något måste göras åt problemet.

Utluftsflödet i check-in kurerna måste vara minst sju liter per sekund och person och har rederiet inte åtgärdat det här senast den 28 februari nästa år så väntar ett vite på 200 000 kronor.

Dessutom måste de se till att de anställda får tillgång till en egen toalett.  Idag måste de använda samma WC som resenärerna.

Pol-Line hyr check-in kurerna av Ystad hamn och arbetsmiljöverket har nu förbjudit hamnen att låta rederiet använda kurerna om inte problemet åtgärdas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".