Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åtta av tio skolor saknar plan mot våld

Publicerat torsdag 8 februari 2007 kl 11.56

Det finns stora brister i skolornas arbete mot hot och våld. Arbetsmiljöverket inspektion visar att nästan åtta av tio skolor har inte tillräckligt bra planer för hur de ska arbeta mot hot och våld. Arbetsmiljöverket har gjort en stor satsning i Skåne och kontrollerat över 100 skolor och många av dem har alltså brister.

Det är framför allt dokumenterade riskbedömningar som saknas på de skolor som har brister i sitt arbete mot hot och våld. Att det är så mycket som åtta av tio skolor som har brister är inte direkt förvånande säger Stefan Hult på arbetsmiljöverket i Malmö. För verket la mest krut på att inspektera de skolor där man visste att det fanns eller hade funnits problem på något sätt.

I Skåne besökte arbetsmiljöverket minst en skola i varje kommun som inte nyligen haft ett besök av verket. De skolor som inte klarade sig i den här inspektionen kommer nu att få krav på sig att skärpa upp situationen. Men Stefan Hult säger att man kommer främst att ställa krav på skolförvaltningarna i kommunerna eftersom han tycker att det i grund och botten borde finnas ett dokument per kommun om hur skolorna ska arbeta mot hot och våld.

Ett dokument som sedan kan anpassas för de olika problem som olika skolor kan ha. Arbetsmiljöverket kommer att göra en uppföljning på den här inspektionen vecka 20 och om skolorna inte gjort något åt de brister som de har så riskerar de vite.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".