Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny internettjänst förenklar för föräldrar

Publicerat söndag 29 september 2002 kl 14.49
Det skall bli lättare att ansöka om föräldrapenning. På måndag startar Försäkringskassan ett pilotprojekt med internettjänster för föräldrar.
I pilotprojektet kommer föräldrar precis som bankkunder på egen hand att kunna sköta enklare ärenden över Internet. Projektet skall pågå under två månader och intresset för att vara i försöken med den nya internettjänsten har varit stort. - Man har gått ut via Föräldranätet. Vi skall ha 3 000 föräldrar men man redan fått ihop 4 000 frivilliga, säger Bengt-Olle Andersson, försäkringschef på Försäkringskassan i Skåne. Med hjälp av en elektronisk signatur kommer föräldrarna själva kunna anmäla och begära föräldrapenning på Försäkringskassans hemsida. De kommer också kunna få information om till exempel hur många dagar av försäkringen som återstår och hur stor ersättningen blir. 24-timmars-myndighet Satsningen på de nya internettjänsterna är ett led i att försöka uppfylla regeringens krav om att myndigheter ska vara tillgängliga för medborgarna dygnet runt. Besluten om tillfällig föräldrapenning är det i särklass största ärendeslaget hos Försäkringskassan. Bara i Skåne tas det varje år 250 000 beslut och det kan jämföras med till exempel antalet beslut om sjukpenning som är 100 000 om året. Kommer att utvidgas Om försöket med självservice faller väl ut kommer så småningom alla föräldrar att få möjlighet att sköta kontakterna med Försäkringskassan i ärenden som gäller föräldraförsäkringen via Internet. På så sätt hoppas man också att handläggarna skall få mer tid över till annat. - Det finns ju en kritik idag mot bland annat Försäkringskassan att vi inte har tillräckligt mycket tid för de som besöker eller ringer oss. Är det tillräckligt många som använder sig av den här tjänsten så är det klart att det underlättar vårat arbete och vi får möjlighet att ägna mer tid åt de medborgare som behöver oss mer i form av personliga möten, telefoni och sådant, säger Bengt-Olle Andersson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.