Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Region Skåne kan satsa miljoner på Solheim Cup

Publicerat tisdag 1 oktober 2002 kl 07.40
Region Skåne kan komma att satsa flera miljoner på service och marknadsföring i samband med golftävlingen Solheim Cup på Barsebäck om ett år.
Det är konsekvensen av det förslag som Region Skånes informationsdirektör Lars Petterson arbetar fram. Inom kort ska Region Skåne välja hur mycket man ska satsa. - Ja, det minsta handlar väl om noll, och det mesta om tre miljoner kronor, men det är bara inträdesprislappen. Marknadsföra Skåne Region Skåne måste organisera kollektivtrafik och sjukvård. Men Solheim Cup, där de bästa damerna från USA och Europa möts ger stora möjligheter att marknadsföra Skåne. Till TV-sändningarna kommer Region Skåne att ta fram filmer, och man kan komma att skicka upp en helikopter som tar fina flygbilder. Region Skåne kan också komma att göra reklam under damtour-tävlingarna framöver. Positiva artiklar De många journalister som kommer till Solheim Cup ska genom bjudresor fås att skriva positiva artiklar om Skåne. Alla åskådarna ska också erbjudas att ytterligare uppleva mer än tävlingen. Det kan handla om resor till glasshoppar eller golfbanor. Liten turistindustri En hel liten turistindustri ska byggas upp i samarbete med kommuner och företag. Satsningen på Solheim Cup kommer att kosta några miljoner, vilket kan jämföras med de 20-25 miljoner som årligen satsas på marknadsföring av Skåne.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.