Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lättare för friskoleelever att få bra betyg

Publicerat söndag 27 maj 2007 kl 12.52

Det är lättare att få bra betyg, om man går på en friskola än på en kommunal skola. Det visar en undersökning som P1-programmet Kaliber har gjort.

Och friskolan Kunskapsskolan i Lund hamnar bland de 30-tal skolor i landet, där lärarna är mest generösa med betygen.

Programmet Kaliber har kollat samtliga grundskolor i landet, och då under de senaste tre åren jämfört niornas slutbetyg i matte, svenska och engelska med resultaten på de nationella proven i samma ämnen. Och över lag visar det sig då att friskolorna har mer generösa lärare.

På Kunskapsskolan i Lund får eleverna ofta bättre slutbetyg än vad de skrivit på de nationella proven. 2005 till exempel var det 24 elever, 40 procent av alla som skrev provet, som fick betyget Icke godkänt på det nationella provet i matte. Men när slutbetyget sedan sattes några månader senare var det bara fyra elever som inte uppnått godkänt betyg. Samtidigt var det fler som fick Mycket väl godkänt i slutbetyg än vad som skrev det på provet. Och liknande skillnader, om än inte lika stora, hittar man även i de andra kärnämnena.

- Vårt sätt att arbeta är att vi utgår från varje individ så de när det gäller de här 24 eleverna, som hade IG på nationella provet i matematik, tittade vi på var och en av dem vad de behövde för insatser och sedan åtgärdade vi dem för att de skulle uppnå målen och som tur var klarade de dem innan terminen var slut, säger skolchefen Kerstin Fransson.

Att skolan har möjlighet att sätta in individuella insatser, trots att man bara har ungefär halva den lärartäthet som motsvarande kommunala skolor har, förklarar Kerstin Fransson med att Kunskapsskolans lärare har fler undervisningstimmar varje vecka än kommunala lärare. Och hon tror inte heller att betygssättningen påverkas av skolans större andel obehöriga lärare.

- Jag vågar påstå att vi har kunniga och bra lärare här som är bra på att göra bedömningar, säger Kerstin Fransson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".