Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

KO uppmanas sätta stopp för falska porrfakturor

Publicerat tisdag 19 november 2002 kl 05.46
Konsumentvägledare i Skåne kräver att konsumentverket agerar snabbare för att få stopp på ett internetföretag som fakturerar internetanvändere för porrsidor där konsumenterna ofta inte vet att de varit inne på en betalsida.
Polisen och konsumentverket skickar de anmälda ärendena mellan varandra. - Vi vänder oss mot att de utsatta människorna skickas runt bland olika myndigeter, säger Sven-Åke Hansson, konsumentsekreterare i Malmö. Konsumentvägledarna gjorde Konsumentverket uppmärksam på verksamheten redan för sex år sedan men då ville verket inte prioritera ärendet. Sedan dess har konsumentvägledarena tillsammans med Telia försökt få ordning på samtalen. Det är ett företag som kallar sig Scan Bill, som inte finns registrerat i Sverige som skickar ut räkningarna. Kunden faktureras 299 kronor per uppkoppling och hotas att om räkningen inte betalas i tid blir avgiften istället 1 500 kronor. Betalningarna går till ett annat företag som man tror är hemmahörande i Danmark. Konsumentsekreterarna har fått ett stort antal anmälningar. Människor vet oftast inte att de varit inne på en betalsida. Men den här typen av företag är ingen ny företeelse. - Det är rätt vanligt med betalsidor på internet men normalt sett anges då ett kontonummer. I detta fallet kopplar ett telefonmodem upp en sida och plötsligt är man inne på en betalsida där pengarna tickar iväg utan att man vet om det, säger Sven-Åke Hansson Vi har sökt, men inte fått kontakt med internetföretaget.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.