Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tysta telesamtal upplevs som terror

Publicerat onsdag 26 september 2007 kl 10.33

Konsumentverket får nu in alltfler anmälningar mot Uppsalaföretaget Provoice, som arbetar med telefonförsäljning. Deras så kallade ”tysta samtal” till privatpersoner har gjort att många känner sig trakasserade.

– Det börjar på morgonen vid klockan nio och fortsätter med tre till fem samtal per dag. När jag svarar så är det ingen där, det är tyst, säger Pia Warnhag i Stövelstorp.

Först efter någon vecka fick Pia Warnhag reda på varifrån samtalen kom, då det en gång var en automatisk röst som sa ”välkommen till Provoice”. Rösten meddelade att alla säljare för tillfället var upptagna. Tidigare hade hon försökt spåra numret via Eniro, men utan att lyckas.

Upplandsnytt berättade i våras om att många anmälningar kommit in till konsumentverket mot Provoice. Nu är det alltså dags igen. Tysta samtal uppstår eftersom Provoice använder sig av en modell där ett visst antal personer med automatik rings upp under en viss tidsrymd. Om de pågående samtalen drar ut på tiden längre än beräknat så finns ingen säljare ledig för att ta samtalet. Det förklarar Johan Frodell på Provoice som inte vill ställa upp på en inspelad intervju.

Men han hävdar att deras noteringar visar att samtalen till Pia Warnhag begränsats till två veckors tid, aldrig varit fler än två per dag, att något tyst samtal över huvud taget inte ringts till Pia Warnhag eftersom en automatisk telefonsvarare satts i gång om ingen säljare funnits ledig. Han säger också att säljare vid tre tillfällen ska ha talat med någon i Pia Warnhags hushåll som bett företaget att återkomma vid senare tillfälle.

Pia Warnhag tillbakavisar Provoices version på samtliga punkter. Vad gäller de tysta samtalen säger hon att hon på sistone börjat föra anteckningar:

Johan Frodell säger att Provoice arbetat för att få ner sina tysta samtal och att de nu är nere i 0,2 procent av alla samtal. På Konsumentverket finns åtta nya anmälningar mot Provoice sedan i våras.

– Jag upplever det här som terror, säger Pia Warnhag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".