Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan nerringd

Publicerat onsdag 8 januari 2003 kl 08.20
Det kan vara svårt att komma fram till försäkringskassans kundtjänst. Många ringer för att fråga om bland annat pensionsbesked och bostadstilläggsansökningar - och den som ringer på dagtid kan få vänta i uppemot tio minuter i telefonkö.
De senaste veckorna har mellan åtta- och tiotusen skåningar om dagen har ringt försäkringskassan för att få svar på sina frågor. Det ska jämföras med att det normalt ringer omkring tretusen personer om dagen. Det är många nyheter som trädde i kraft i och med årsskiftet. Nytt för i år är bland annat att man måste ansöka om ålderspension och alla måste söka bostadstillägg för 2003. Många pensionärer som ringer vill få klarhet i hur de ska tolka sina nya pensionsbesked. När så många ringer är det svårt att komma fram, trots att anstormningen av frågor var väntad: - Det är tråkigt att folk tvingas vänta i telefonkö, säger Käthe Filippini på Försäkringskassan, men vi gör vad vi kan för att bemanna kundtjänsten med personer som kan svara på frågorna. Försäkringskassans kundtjänst har öppet från 8.00 till 20.00 och enligt Käthe Filippini är det flest som ringer på förmiddagarna.
Anna Hanspers
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.