Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dator mäter studenters lässvårigheter

Publicerat söndag 25 november 2007 kl 13.06

På Lunds universitet prövas nu för första gången teknik som mäter hur bra studenter är på att läsa engelska. En dator mäter studenternas ögonrörelser och registrerar var i texten de stöter på problem.

Det ser ut ungefär som när man gör ett syntest hos optikern. Men istället för stora bokstäver läser studenten en lång text, medan en kamera som följer ögats rörelse registrerar varje tvekan eller backning i texten.

Bra hjälp i undervisningen
För lärarna är det här viktig information, för man kan se precis var studenter brukar fastna i texter, och får på det sättet tips om vad man kan ta upp mer i undervisningen.

– Jo mer vi vet om beteendet när man läser eller skriver desto bättre kan språkundervisningen bli, säger forskarassistenten Jonas Granfelt.

Mäter också utveckling
Om två år görs testet om och då kan man utvärdera vetenskapligt hur en enskild student eller hel grupp blivit bättre. Kanske kan man också se hur de som pluggat utomlands en termin utvecklats jämfört med de som stannat hemma.

Linnea Elfström som precis har gjort testet tror att det är bra att lära sig mer om hur man läser och lär in en text.

– Jag tycker det skulle vara bra på alla typer av utbildningar, speciellt på universitet när man ska lära sig läsa på ett annat sätt än i gymnasiet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".