Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lekande undervisning

Publicerat måndag 27 januari 2003 kl 09.16
På Asmundtorp skola utanför Landskrona lär sig eleverna engelska genom att leka. Skolan deltar som enda svenska skola i ett EU-projekt som går ut på att man lär sig bättre när man har roligt, lyssnar på musik och glömmer inlärningssituationen.
Eleverna i klass 5B på Asmundtorps skola sitter i en ring och lär sig engelska verb. Det gör de med hjälp av små kort som lärare Annica Bontrhon slänger ut mitt bland eleverna. På korten står olika verb skrivna som eleverna läser högt tillsammans samtidigt som de gör rörelser som symboliserar verben. Binder ihop ord med rörelse - När eleverna förknippar ett ord med en rörelse kommer de lättare i håg det, säger Anica Bonthron som är lärare på skolan. - Vi skriver inte ner glosor och verb utan lär oss dem med hjälp av lekar. En viktig byggsten i metoden är att eleverna ska prata mer än i den traditionella undervisningen. Lära med glädje Metoden som Annica Bonthron använder sig av ingår i suggestopedi. Detta tungvrickande ord är en benämning på en pedagogisk metod som bygger på att man ska lära sig med hjälp av glädje. Typiskt för suggestopedin är att elever och lärare kliver i en ny identitet och spelar teater. - Jag tycker det är jättekul med suggestopedi för man får leka på lektionerna samtidigt som man lär sig engelska, säger Amanda som går i klass 5B. Treårigt EU-projekt EU-projektet har snart pågått under tre år och lider nu mot sitt slut. - I maj slutar projektet men jag tänker fortsätta använda mig av suggestopedi. Jag hoppas jag att vi kan starta en fortbildning för lärare så att fler lärare kan använda sig av metoden i framtiden, säger Annica Bonthron.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.