Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Läseböcker i förändring

Publicerat måndag 25 februari 2008 kl 10.42

Flickorna har blivit självständigare och papporna töntigare de senaste 40 åren. Så är det åtminstone om man tittar närmare på hur skolans läseböcker utvecklats de senaste decennierna.

– Jag har blivit förvånad själv av vad jag har hittat, säger Angerd Eilard som är doktorand på lärarhögskolan i Malmö och har skrivit en avhandling om skolans läsebok.

Under fem års tid har hon gått igenom ett 60-tal läseböcker för grundskolan som getts ut från 60-talet och framåt. Det hon kommit fram till är bland annat att flickorna i böckerna blivit mer självständiga, att barnen fått kompisar som är svarta eller bär slöja och att det är barnen själva som tagit över berättandet.

I doktorsavhandlingen kommer det dessutom fram att många av dagens elever fortfarande läser böcker som gavs ut på 70-talet. I de fall där det finns olika svårighetsgrader på böckerna är det tydligt vem de är avsedda för.

– Den enklaste handlar om arbetarpojken och den svåraste om akademikerpojken, säger Angerd Eilard.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".