Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Region Skåne har förtroende för kritiserad IT-verksamhet

Publicerat tisdag 26 februari 2008 kl 12.25

Region Skånes IT - och telefonisystemen får skarp kritik. Problemen har varit så stora att flera lokala IT-ansvariga inom regionen varit på väg att ge upp. De här framkommer av en färsk revisionsrapport.

Kritiken mot Region Skånes IT-organisation är hård i den revisionsrapport som nu presenteras. Organisationen har varit komplicerad, ledarskapet otydligt, projekt har försenats och många lokala IT-ansvariga har alltså varit nära att ge upp

Men även regionens sorgebarn, telefonin, får kritik. Sedan Region Skåne gick över till IP-telefoni för snart tre år sedan har problemen hopat sig

Bland annat har det varit svårt att komma fram på telefon, och sjukvårdspersonalen har ibland haft problem att höra vad patienterna säger. I somras fick flera chefsläkare i Skåne nog och anmälde systemet enligt Lex Maria eftersom de ansåg att det äventyrade patientsäkerheten. I slutet av veckan ska Region Skåne presentera för socialstyrelsen vad man ska göra åt telefonproblemet.

Men trots kritiken i rapporten så skriver revisorerna också att de har förtroende för att Regionens nya ledning ska komma tillrätta med problemen.

– I Region Skånes förnyelseprogram är förbättringen av IT-verksamheten mycket viktig. Pengarna till IT ska användas mer rationellt, säger Helena Svedberg, Region Skånes IT-direktör.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".