Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Bara vart tredje samtal är ett nödsamtal

Publicerat torsdag 28 februari 2008 kl 16.13

Bara var tredje samtal till nödnumret 112 är verkliga nödsamtal. Alla onödiga samtal gör att de som verkligen behöver hjälp riskerar att inte få det.

– De som verkligen är i nöd får vänta längre på att komma fram. Det gäller att de onödiga samtalen kommer till ett informationsnummer, säger Bengt Stenman, driftchef på SOS Alarm i Skåne.

I början på januari dog en ung man på grund av att ambulansen inte kom fram i tid. SOS Alarm var överbelastade den dagen. Det hör till ovanligheterna, men även en vanlig dag får SOS Alarm samtal som de egentligen inte borde få. Av alla samtal som kommer in är endast en tredjedel så kallade skarpa 112-samtal, samtal där de som ringer är i nöd, resten är busringningar eller samtal som har låg prioritering.

Bengt Stenman, som är driftchef på SOS Alarm i Skåne vill minska på de samtalen.

SOS Alarm har dessutom planer på att införa ett informationsnummer, som man kan ringa till när man inte befinner sig i nöd. Planerna har funnits ganska länge, men inget har hänt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".