Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Miljö

Svårt minska kväveoxidutsläppen

Publicerat måndag 10 mars 2008 kl 15.56

Förra året införde EU krav på att motorer i tunga fordon som lastbilar och bussar ska släppa ut betydligt mindre kväveoxid än tidigare. Men de nya motorerna går inte hem hos många åkare.

De flesta ska tankas med Adblue, vilket är enklare sagt än gjort eftersom det inte finns överallt

Lastbils - och busstillverkarna har sedan förra året kravet på sig att minska utsläppen av kväveoxid med 95 procent. Kväveoxid som omvandlas till giftigt marknära ozon. De flesta tillverkare har löst problemet med att installera en katalysator, ett reningsfilter i motorn. Katalysatorn måste fyllas på med Adblue. En urealösning som bryter ner kväveoxiden.

Den extra kostnaden på två kronor milen och det faktum att det kan vara svårt att fylla på Adblue ute på vägarna har fått många åkare att reagera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".