Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ja till Citytunneln

Publicerat torsdag 6 mars 2003 kl 13.49
Regeringen har idag formellt sagt ja till Citytunnelprojektet i Malmö.
Regeringen gav idag 9 miljardersprojektet så kallad tillåtlighetsprövning och det innebär att tillståndsprövningen i Miljödomstolen och upphandlingarna om vem som får uppdraget att bygga de olika delarna av projektet nu kan börja. Ansökan till Miljödomstolen lämnades in för ett år sedan men behandlingen av ärendet har dröjt i väntan på regeringens tillåtlighetsprövning. Citytunneln är det första större projektet i landet som fullt ut prövas enligt den nya miljöbalken. Förutom prövningen av de grundvattensänkningar som man vill göra skall domstolen även pröva miljöfarlig verksamhet i form av buller, vibrationer och utsläpp från arbetsmaskiner under arbetenas gång. Domstolens beslut väntas komma någon gång i höst. Två tunnlar under staden Citytunneln kommer att bestå av två sex kilometer långa parallella tunnlar ska byggas under centrala Malmö. 4,5 kilometer kommer att borras och resten skall schaktas från markytan. De borrade tunnlarna kommer att kläs med armerade betongelement, samma teknik som nu används i Hallandsåsen, så kallad lining. Citytunneln skall knyta samman Öresundsförbindelsen med järnvägen norr om Malmö och med järnvägarna mot Ystad och Trelleborg. Malmö Central byggs ut med en underjordisk del, stationen vid Triangeln byggs som en bergrumsstation medan stationen vid Hyllie ligger ovan mark. Dagens beslut innebär också att citytunnelprojektet skickar ut förfrågningsunderlag för utförandet av själva borrningen. Vem som får uppdraget blir klart om ungefär ett år och om ett par månader går samma förfrågan ut för arbetena vid Malmö Central. Försenad byggstart Citytunneln skulle egentligen ha börjat byggas i år men eftersom tillåtlighetsprövning drog ut på tiden o försenas byggstarten o kommer inte kunna påbörjas förrän 2004. Kostnaderna för projektet uppskattas till närmare 9 miljarder där Banverket står för den största delen drygt 6,2 miljarder, Malmö stad skall bidra med drygt 1 miljard, Region kåne drygt 800 miljoner, SJ närmare 350 miljoner. Resten drygt 370 miljoner skall komma från EU-bidrag
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.