Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gott mottagande för flerspråkig kundtjänst

Publicerat fredag 28 mars 2003 kl 16.22
Det är nu ett år sedan försäkringsbolaget Folksam startade med sin flerspråkiga kundtjänst. I dagsläget kan kunder från hela Sverige, få hjälp på 17 olika språk.
- De kunder som jag har varit i kontakt med är både glada och tacksamma för att det finns en tjänst dit de kan ringa för att få information om sin försäkring på sitt modersmål, säger Majnun Hekmat, försäkringsrådgivare på Folksam i Malmö. Iden om den flerspråkiga kundtjänsten kom ursprungligen från Mikael Pettersson som är marknadsområdeschef på Folksam i södra Sverige. Han säger att året som gått varit mycket givande och de ingående samtalen, samt efterfrågan har ökat. - Jag skulle vilja påstå att under de sista sex månaderna har vi personligen mött ungefär 400 företrädare för invandrarföreningar i Malmö, Stockholm och Göteborg. Det förtroende som de har visat oss och den relation som vi har skapat är vi väldigt stolta över, säger Mikael Pettersson, marknadsområdeschef på Folksam. I dagsläget kan Folksam svara på försäkringsfrågor på 17 olika språk. Det är ungefär fem fler än när tjänsten startade. Bland de nyare språken finns finska och turkiska. - Flera bland personalen kan ju flera olika språk. Italienska får man till exempel på köpet om man kan somaliska, eftersom Somalia tidigare tillhörde Italien, säger Mikael Pettersson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.