Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ÖRESUND

Fler röster höjs för ytterligare en förbindelse över Öresund

Publicerat torsdag 29 maj 2008 kl 09.47

Trycket ökar nu på regeringen att satsa på en ny förbindelse över Öresund.

Trafikökningen på Öresundsbron har överträffat alla förväntningar och inom de närmsta 20 åren kommer bron bli en flaskhals, vilket få hade kunnat företställa sig. En förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle lösa många problem.

– Den är en förutsättning för att vi ska kunna köra kollektivtrafik med det resande vi har de närmaste 20-30 åren, säger Kerstin Gustavsson, planeringschef på Skånetrafiken.

Förra året ökade tågtrafiken på Öresundsbron med närmare 50 procent. Total korsade 25 miljoner människor bron i tåg eller bil och varje dag pendlar 20 000 personer över bron.

I takt med att trafiken ökar kommer två gröna viljor få slåss om utrymmet, dels handlar det om att få ännu fler att ta tåget, dels handlar det om att öka godstransporterna på järnväg.

– Vi kan inte säga att persontrafiken måste gå före utan vi måste samsas om resurserna. En förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är viktig för balansen, konstaterar Kerstin Gustavsson.

Region Skåne har överlämnat en utredning om trafikutvecklingen i Skåne till regeringen som underlag för den infrastrukturproposition för investeringar fram till 2020 som regeringen presenterar i höst. Enligt ordförande i den danska fonden för Fehmarnbält och tidigare skatteministern, Sven Erik Hovmand, är ett avtal om att bygga en bro mellan Danmark och Tyskland snart färdigförhandlat och det innebär att bron över Fehmarnbält kommer stå klar om tio år.

– Den är mycket viktig både för Danmark och resten av Skandinavien, säger han.

Den fasta dansk-tyska förbindelsen kommer ytterligare öka trafiktrycket över Öresund och infrastrukturminister Åsa Torstensson tror att det inom en tjugoårsperiod kommer behövas en ny förbindelse över Öresund.

– Det är klart att en Fehmarn-Bältförbindelse kommer att skapa nya rörelser inte bara i Danmark utan även i Sverige och Norge, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".