Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Nytt brovalv baxas på plats

Publicerat fredag 2 januari 2009 kl 17.51

Nu får järnvägsbron Almedalsbron i Malmö ett fjärde brovalv som på sikt kommer att betyda att fyra tågspår kan användas mellan Malmö och Lund. Det fjärde brovalvet är en bjässe på 3 700 ton som ska baxas på plats, centimeter för centimeter. Under tiden påverkas godstrafiken, men persontrafiken påverkas inte alls.

Arbetet är en del av anpassningarna som göras av bangården i Malmö till Citytunneln som ska öppna om knappt två år. Almedalsbron förbinder bangården med Kontinentalbanan. På Kontinentalbanan går den största delen av godstrafiken och under tiden som brovalvet sätts på plats dirigeras en hel del av godstrafiken om.

Omkring 75 godståg kommer ändå att behöva köras in till Malmö C och backas ut därifrån. Det innebär naturligtvis risker, men på Banverket är man inte orolig.

– Vi ser inga risker med det överhuvudtaget. Det är låga hastigheter och ingen rangering som sker utan det är tåg som kör in och vänder som vilket tåg som helst, säger Anders Kjellson, projektledare på Banverket.

Men att godståg kommer att köras in till Malmö C har kritiserats av Ulf Clarén, huvudskyddsombud på SJ:s trafikdivision Syd.

Den 23 december gjorde han en anmälan enligt Arbetsmiljölagen och begärde att arbetsgivaren skulle göra en riskbedömning eftersom godstågen kan innehålla farligt gods. Han ansåg också att både personal och resenärer skulle kunna skadas om last ombord på godstågen skulle förskjutas. I mellandagarna har det gjorts en riskbedömning och nu tycker Ulf Clarén att han fått besked om vilken typ av godståg som kommer att köras in.

– Vi har säkerställt att det inte kommer att vara någon fara för personal, säger Ulf Clarén.

Enligt Ulf Clarén kommer inga explosiva ämnen att köras in till Malmö C och på Banverket och Green Cargo säger man att de vagnar som har farligt gods ombord inte kommer att köras in under tak i banhallen, utan stanna längre ut på spåren.

Tidplanen för arbetet med brovalvet är snäv. På trettondagen ska allt vara klart. Då gäller det att man räknat rätt så att marken verkligen kan bära de 3 700 ton betong som det nya brovalvet består av.

– Det som kan gå snett är att markens bärighet inte är den som vi har räknat med, men som det ser ut nu har vi inte det bekymret, säger Anders Kjellson, Banverkets projektledare.

Anna Bubenko

anna.bubenko@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".