Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Felsamtalen till SOS Alarm minskar i Skåne

Publicerat tisdag 8 juli 2003 kl 14.53
Allt färre personer ringer fel till SOS Alarms nödnummer 112.
När det nya numret ersatte 90 000 år 1996 ökade antalet felringningar, och för två år sedan var 80 procent av alla samtal inga nödsamtal. Och det är många felaktiga samtal även efter årets mätning i februari. Men siffran har nu sjunkit till 62 procent felringningar av cirka 8000 samtal i veckan i Skåne. - Minskningen beror bland annat på att alla nummer som börjar på 11 inte längre finns. I början hängde de kvar i gamla telefonkataloger och privata adressböcker, säger Sonny Persson på SOS Alarms driftcentral i Malmö. Mest unga som busringer I kampen mot felringningarna har SOS Alarm gått ut med riksomfattande informationskampanjer. Förra året infördes även en spärr, som innebär att det blir en paus när man slagit 112. Slår man sedan inte fler siffror kopplas man fram. Slår man en fjärde siffra kopplas man däremot inte fram. Samtal pågår även med mobiloperatörerna om att ta bort möjligheten att ringa till 112 utan att man har något kort i mobiltelefonen eller något abbonemang. Det är sådana samtal som mest kommer från busringarna, som oftast är barn eller ungdomar. Efter årets mätning visade det sig att omkring 11 procent av alla felringningar var busringare, och det är främst yngre personer som ringer från mobiltelefoner som står för de samtalen. - När vi får ett busringningssamtal försöker vi tala dem som ringer till rätta och få dem att inse att de gör något riktigt fel, men det är inte lätt att nå fram med budskapet alla gånger, säger Sonny Persson. Söker egentligen annan myndighet Totalt i Sverige har antalet felaktiga samtal till nödtelefonnumret minskat med 500 000. Idag tar SOS Alarm totalt emot omkring 3 miljoner samtal om året. De flesta som ringer fel är inte ens kvar i telefonen när operatören svarar, och en stor mängd samtal är från personer som egentligen behöver kontakt med någon annan myndighet - Vi försöker hjälpa de personerna till rätta, men det är ju inga nödsamtal. Jag tror att det rikstäckande informationsnummret som polisen planerar att införa kommer att minimera de samtalen till oss, säger Sonny Persson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.