Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elkonsumtion ökar trots kampanj

Publicerat fredag 1 augusti 2003 kl 09.56
Kampanjen "släck efter dig" som skulle lära invånarna i 67 sydsvenska kommuner att spara energi, har enligt finansiärerna varit en succé. Men enligt Sydkraft har elkonsumtionen snarare ökat de senaste åren.
Anders Nylander var sekreterare för den statligt tillsatta Delegationen för Energiförsörjning i Sydsverige, som finansierade projektet "släck efter dig" och han menar att kampanjen varit lyckad. – Vi uppnådde till och med mer än vad vi hade förväntat oss. Efter att ha gjort en marknadsundersökning har vi kunnat konstatera att 56 procent har gjort en del energibesparande förändringar. Mångmiljonkampanj Kampanjen byggde på att informera två miljoner sydsvenska hushåll om enkla sätt att spara energi. Projektet kostade tio miljoner och trots att delegationen uppfattar den som framgångsrik, finns inga resultat som visar att energiförbrukningen har gått ner. Ökad elkonsumtionen Men på Sydkraft säger man att energiförbrukningen tvärtom har ökat. – Generellt sätt har det varit en ökning i hela vårt område, men Malmö är den del som är lättast att mäta och där kan vi se en tydlig ökning, säger Leif Andersson, tillförordnad marknadschef på Sydkraft Elnät. Leif Andersson tror att sådana här kampanjer kan vara effektiva i syfte att lära folk att använda energi på rätt sätt, men att det samtidigt är faktorer som dyra elpriser som avgör hur mycket el som förbrukas.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.