Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Simrishamn

Telenors agerande upprör sjukvårdschef

Publicerat söndag 19 juli 2009 kl 09.35

Uppdaterad kl 14.10
Det tog nästan ett dygn innan Carema närsjukvård hade lyckats övertala Telenor att skicka ut tekniker för att lösa det fel som gör att det bara tutar upptaget när man ringer till Simrishamns sjukhus växel.

Klockan 14 på söndageftermiddagen håller Telenor fortfarande på att jobba med att få telefontrafiken till Simrishamns sjukhus och hembesöksbilarna i alla Skånes kommuner att fungera.

Tills felet är löst har ett alternativt nummer satts in till Simrishamns sjukhus växel: 0768-95 40 76.

Sedan klockan sju i lördags morse tutar det bara upptaget när man försöker ringa växeln på Simrishamns sjukhus. Först åtgärdades ett fel på växeln av företaget som sköter den, men vid niotiden på lördagsförmiddagen kunden man konstatera att det återstående felet låg hos Telenor.

Telenor gav först Carema närsjukvård beskedet att de inte hade några tekniker att sätta in förrän på måndag, men Caremas ledning fortsatte pressa på för att få akut hjälp. Efter nästan ett dygn började Telenors tekniker jobba med felet.

Växelnumret används också av närsjukvården i hela Skåne när hembesöksbilar ska tillkallas, och när hemsjukvården vill ha medicinsk rådgivning. Runt 80 samtal kommer från hemsjukvården på lördagar och på söndagar.

Marlene Stigsdotter som är chef för närsjukvården i Simrishamn och den akuta hembesöksverksamheten är upprörd över att det tog så lång tid för Telenor att agera.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt.

Det finns en oklarhet om avtalet mellan Telenor och Carema som inte kunde redas ut under söndagen. Telenor påpekade under ett samtal att helgjour bara ingår om det står inskrivet i avtalet. Caremas ledning är osäkra på de exakta formuleringarna i avtalet, eftersom det kompletta avtalet förvaras i Stockholm.

– Vårt svar var att även om det vore så i vårt avtal får vi ju lösa det ekonomiskt i efterhand - vi måste ha hjälpen nu, säger Marlene Stigsdotter.

Hon berättar att Carema i veckan som kommer ska ha att möte med Telenor för att ta reda på var det brast. Sedan ska de ta ställning till om de vill ha ett fortsatt samarbete med Telenor.

Under söndagen gick det inte att nå ansvariga chefer på Telenor. Rebecka Starco som är presskontakt på Telenor kan inte uttala sig om vilket slags avtal sjukhuset har med företaget, men hon tycker att det är tråkigt att sjukhuset är missnöjt.

– Man kanske inte har sett efter vilka avtal man hade behövt ha. Det får vi självklart diskutera tillsammans med dem, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".