Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Skolsatsning gav svårmätbara resultat

Publicerat onsdag 26 augusti 2009 kl 18.08

Trots att Malmö under de senaste åren satsat 148 extra miljoner på sina mest utsatta grundskolor så har elevernas betyg inte förbättrats.

Men det socialdemokratiska skolkommunalrådet Agneta Eriksson menar att satsningen ändå varit lyckad:

– Genom att bara använda betygs statisk som måttstock så är det direkt kontraproduktivt, säger Agneta Eriksson (S).

I våras gick en femtedel av eleverna i årskurs nio i de kommunala skolor i Malmö ut med ofullständiga betyg i kärnämnena, det är ungefär samma andel som förra året. Men procentuellt sätt har många Malmöskolor sämre resultat än i fjor.

Agneta Eriksson säger att betygssiffrorna är orättvisa eftersom de räknar in elever som går i förberedelseklasser och som därmed varit i Sverige i högst två år. Dessutom har en del elever läst upp sina betyg i sommar.

Mellan åren 2005 och 2008 satsade Malmö stad och staten totalt 148 miljoner kronor för att utveckla verksamheten på Malmös elva mest utsatta grundskolor. Pengar har till stor del använts för att anställa personal.

 Enligt Mariann Enö, forskare på Malmö högskola, som har skrivit en rapport om hur satsningen har påverkat eleverna så har de satsade pengarna gett resultat, även om de kan vara svåra att mäta.

– Insatsen har gett ett antal upplevda och icke mätbara resultat som till exempel kunskapsutveckling och ökat självförtroende hos eleverna, säger Mariann Enö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".